باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ جمشيد جليلي: هر روز ،ﺻﺒﺢ ﻛﻪ ﺑﺎ هزارﺍﻣﻴﺪ ﻭ ﺁﺭﺯﻭ ،ﺧﺎﻧﻪ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﻲ ﻟﻘﻤﻪ ﺍﻱ ﻧﺎﻥ ﻭﭘﯿﮕﯿﺮ ﮐﺎﺭﻫﺎﯾﻤﺎﻥ ﺗﺮﻙ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ، ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﺍﺗﻔﺎﻗﺎﺕ ﺑﺎﻟﻘﻮﻩ ﺍﻱ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﻣﺜﻞ ﻳﻚ ﻧﺎﺭﻧﺠﻚ ﻋﻤﻞ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﻡ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺗﺎ ﻣﻘﺼﺪ ﻭ ﻣﺤﻴﻂ ﻛﺎﺭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻫﻤﺮﺍﻫﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺑﺎﻟﻘﻮﻩ ﺑﻪ ﺑﺎﻟﻔﻌﻞ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﻱ ﻭ ﺣﺘﻲ ﺷﻬﺮﻱ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭ ﺷﻮد.
ﺣﻮﺍﺩﺛﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩﻧﺎﺷﻲ ﺍﺯ ﺍﺟﺒﺎﺭ ،ﻫﻤﺮﺍﻫﻲ ﻭ ﻫﻤﺴﻮ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﺎ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺟﺎﻳﺠﺎﻳﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻫﺎﻱ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﺜﻞ ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ ﻭ ﻋﺎﻣﻞ ﻓﻨﻲ عوامل ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺩﺭﻧﻈﺮ ﺑﮕﻴﺮﻳﻢ ﺑﺨﺶ ﻋﻈﻴﻤﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻧﺎﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻭ ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﺁﻣﺎﺭ ﮐﺸﺘﻪ ﻫﺎﻱ ﻛﺸﻮﺭ ﺩﺭ ﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻣﺎﺭ ﺷﻬﺪﺍﻱ ﺟﻨﮓ ﺗﺤﻤﻴﻠﻲ ﺑﻮﺩ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦﺧﺎﻃﺮ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻔﺖ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﻫﺮ ﺳﺎﻝ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻳﻚ ﺟﻨﮓ 8 ﺳﺎﻟﻪﻛﺸﺘﻪ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ.ﺍﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻔﺖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺭﺷﺪ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮﮊﻱ ﻫﺎﻱ ﺭﻭﺯ ﻭ ﻭﺭﻭﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻱ ﻣﺪﺭﻥ ﺗﺮ ﺍﻳﻦ ﺁﻣﺎﺭ ﻫﻨﻮﺯ ﺗﻜﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﻭﻣﻴﻦ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻣﺮﮒ ﻭ ﻣﻴﺮ ﺑﻌﺪﺍﺯ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕ ﺟﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ.
ﺑﺪﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺳﻪ عاملﺣﻮﺍﺩﺙ ﺟﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱﺁﻣﺎﺭﻫﺎ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ. ﻋﺎﻣﻞ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ، ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺟﺎﺩﻩ ( ﻓﻨﻲ ).ﺩﺭ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺍﻳﻦ ﺳﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ ﻳﻚ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏﺍﺳﺖ، ﺳﻔﺮ ﻧﻴﺰ ﻳﻚ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺑﺎﻳﺪﺑﺴﺘﺮﻫﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺟﺎﺩﻩ (ﻓﻨﻲ ) ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ ﻭ ﺳﻔﺮ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺷﻮﺩ.ﻧﺤﻮﻩ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺩﻏﺪﻏﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﻦ ﻭﻣﺮﺩﻡ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺟﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻨﺶ ﻭ ﻭﺍﻛﻨﺶ ﺍﺳﺖ.
ﺳﺮﻋﺖ، ﺳﺒﻘﺖ ﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮﻣﺠﺎﺯ،ﻭﺍﮊﮔﻮﻧﻲ ﺧﻮﺩﺭﻭ ،ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺑﻪ ﭼﭗ ﻭ ﺣﺮﻛﺎﺕ ﻧﻤﺎﻳﺸﻲ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲﺣﻮﺍﺩﺙ ﺟﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺳﻬﻢ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺍﺯ ﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺟﺮﺡ ﻭ ﻓﻮﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ.ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﻦ ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﺁﺳﺎﻥ ﻭ ﺳﻬﻞ ﺍﻟﻮﺻﻮﻝ ﺑﻮﺩﻥ ﮔﻮﺍﻫﻴﻨﺎﻣﻪﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻻﻳﻞ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﻧﺎﻣﻄﻤﺌﻦ ﻭ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺁﻥ ﺣﻮﺍﺩﺙﺍﺣﺘﻤﺎﻟﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻭﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ ﺍﻳﻦ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺫﺍﺗﻲ ﺭﺍﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﺪ ﻭﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﮕﺮﺵ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ .ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭ ﺳﻮﺍﻧﺢ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ ﺩﺧﻴﻞﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﻃﻮﻻﻧﻲ ﺑﺪﻭﻥ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺯﻣﺎﻧﻲﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ، ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻭﺁﺷﺎﻣﻴﺪﻥ ﺣﻴﻦ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ، ﻧﺒﺴﺘﻦ ﻛﻤﺮﺑﻨﺪ،ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻭ ﺟﺪﺍﻝ ﻫﺎﻱ ﻗﺒﻞ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎﺯﻱ ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﺩﺍﺭﺩ. ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻫﺮ 30 ﺩﻗﯿﻘﻪ ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﺳﻮﺍﻧﺢ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﯽ ﻛﺸﺘﻪﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺑﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﺳﻬﻢ ﺍﺻﻠﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﮒ ﻭ ﻣﯿﺮﺧﻄﺎﯼ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﻗﻄﻌﺎ ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻭ ﭼﻴﻨﻲﺍﯾﻤﻦ ﺗﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺳﻬﻢ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﮔﺎﻥ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﮐﻤ ﺘﺮ ﻣﻲ ﺷﺪ. ﺑﺎ ﺍﻳﻨﺤﺎﻝ، ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﮐﻤﺘﺮ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﯾﻤﻦ ﺑﻮﺩﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭﯾﯽﮐﻪ ﻣﯽ ﺧﺮﻧﺪ، ﺍﻫﻤﯿﺖ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ .ﺩﻭﻣﻴﻦ ﻋﺎﻣﻠﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭی ﻣﺜﻞ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺣﻮﺍﺩﺙﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ ﻧﻘﺶ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺩﺍﺭﺩ، ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻳﻦ ﺍﺭﺍﺑﻪ حلبی ﺑﻪﻣﺜﺎﺑﻪ ﻳﻚ ﺗﺎﺑﻮﺕ ﻣﺘﺤﺮﻙ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ” ﺍﺷﺮﻑﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺕ” ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﻡ ﻣﺮﮒ ﻣﻲ ﻛﺸﺎﻧﺪ ﻭ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎﻱﺳﺎﺯﻧﺪﻩ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ ﻭ ﭼﻴﻨﻲ، ﻧﻮﻉ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﻭ ﭼﻬﺎﺭﭼﻮﺏ ﺗﺎﺑﻮﺕ ﺭﺍﺗﻌﻴﻴﻦ می کند.
عاملﺳﻮﻣﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻮﺍﻧﺢ ﺟﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ ﺭﺍ ﺍﻳﻔﺎ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ،ﻋﺎﻣﻞ ﻓﻨﻲ ﻭ ﻳﺎ ﺟﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ . ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺎﻻﻱ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻱ ﻭﺁﺳﻔﺎﻟﺖ ﺟﺎﺩﻩ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺳﺎﻟﻪﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﺍﺕ ﻛﺸﻮﺭ ﻭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﺳﺮﺍﺯﻳﺮ ﺷﻮﺩﻭ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﻫﺰﻳﻨﻪ، ﺍﺛﺮﺍﺕ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻛﺎﻫﺶ ﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.ﻛﻮﻫﺴﺘﺎﻧﻲ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﻮﺍﺻﻼﺗﻲ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺳﻲ ﻧﺒﻮﺩﻥ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺟﺎﺩﻩ ﻫﺎﻱ ﺑﺮﻭﻥ ﺷﻬﺮﻱ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭﻧﺒﻮﺩ ﮔﺎﺭﺩﺭﻳﻞ، ﻧﺪﺍﺷﺘﻦ ﺷﺎﻧﻪ ﺧﺎﻛﻲ، ﻋﺪﻡ ﺭﻭﺷﻨﺎﻳﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻭﺩﻳﮕﺮ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺩﺧﻴﻞ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺨﺶ ﻋﻈﻴﻤﻲ ﺍﺯ ﺣﻮﺍﺩﺙﺟﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﻘﻴﺼﻪ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﺭﺍﻩ ﺑﺪﺍﻧﻴﻢ .ﺍﻣﺎ ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﺁﻥ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ،ﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕﻣﮑﺮﺭ ﺩﺭ ﺟﺎدهای ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ مسجدسلیمان ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﭼﻨﺪ ﻣﺎﻩ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺩﺭ ﭘﯽ ﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕﻣﺘﻌﺪﺩ ﺩﻫﻬﺎ ﮐﺸﺘﻪ ﻭ ﺯﺧﻤﯽ، ﺑﺮﺟﺎ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ.ﺍﯾﻦ ﺟﺎﺩﻩ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺗﺮﺩﺩ ﺑﺴﯿﺎﺭ، ﺑﺎﺭﯾﮏ ﺑﻮﺩﻥ ﺟﺎﺩﻩ ﻭ ﻧﺪﺍﺷﺘﻦﺷﺎﻧﻪ ﺧﺎﮐﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻭ ﻣﺴﯿﺮ ﺩﻭﻃﺮﻓﻪ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻋﺪﻡﺭﻭﺷﻨﺎﯾﯽﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﻭﯾﮋﻩ ﺩﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﺟﻐﺮﺍﻓﯿﺎﯾﯽﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥمسجدسلیمانﺑﺎﻋﺚﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕﻭﺣﺸﺘﻨﺎﮐﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﻫﻬﺎ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺩﺍﻏﺪﺍﺭﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ.ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ ﮐﻪ ﮔﻮﯾﺎ ﻣﺴﺌﻮﻻﻥ ﺑﺎ ﺷﻨﯿﺪﻥ ﺧﺒﺮ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺗﻠﺦﻧﻤﯽ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﭼﺎﺭﻩ ﺍﯼ ﺑﺮﺍیﺟﺎﺩﻩﺍﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﻫﺮ ﻫﻔﺘﻪ ﺁﺑﺴﺘﻦ ﯾﮏ ﺗﺼﺎﺩﻑ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪﺯﺧﻤﯽ ﺷﺪﻥ ﯾﺎ ﻓﻮﺕ ﯾﮏ ﻫﻤشهری ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺗﺼﺎﺩﻑ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺗﺎریخ 7ﺁذر ﻣﺎﻩ ﺳﺎﻋﺖ 13، ﺑﯿﻦ دوﺧﻮﺩﺭﻭﻭﺳﻮﺍﺭﯼ پژو ﺭﺥ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻣﺮﮒ دوست و برادر بزرگوارمان جانباز عزیز جواد حاجتی ﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺑﺎﺯﻫﻢ ﻧﻘﺶﺧﻮﺩﺭﻭ ﺳﺎﺯ ﻭﺍﯾﻤﻨﯽ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ .ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕ ﺳﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩﮐﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻫﺮ ﺳﻪ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﻧﻘﺶ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﻧﻘﺶ ﻓﻨﯽ ﯾﻌﻨﯽﺟﺎﺩﻩ ﮔﻮﯾﺎ ﭘﺮ ﺭﻧﮓ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎﺳﺖ.
ﺳﻪ عامل ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ، ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺟﺎﺩﻩ ﺩﺭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕﺟﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﻣﺜﻞ ﺍﻧﮕﺸﺘﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕ ﺑﻜﺎﻫﺪ. ﺩﺭ ﻳﻚ ﻣﺴﻴﺮ ﺩﻭ ﻃﺮﻓﻪ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺟﺎﺩﻩ ﺑﺎﺭﻳﻚ ﻭ ﻧﺎﻣﻄﻤﺌﻦ ﻫﺮ ﺁﻥﺍﻣﻜﺎﻥ ﺗﺼﺎﺩﻑ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ ﺧﻮﺏ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺭﻭﻱ ﺑﺎ ﻛﻴﻔﻴﺖ، ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﮐﻨﺪ، ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﺷﻮﺩ. ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻳن كه ﻫﻤﻪ ﻣﺎ ﻣﻲﺩﺍﻧﻴﻢ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻏﻠﻂ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ، ﺍﺻﻠﻲﺗﺮﻳﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺗﺼﺎﺩفﺟﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻭ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ ﻫﻤﻴﻦ ﻳﻚ ﻋﺎﻣﻞ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻋﺎﻣﻞ ﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻧﮑﻨﻨﺪ ﭼﻮﻥ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺷﻴﻮﻩ ﻧﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺍﺻﻼﺡ ﺷﻴﻮﻩ ﺗﻮﻟﻴﺪ( ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺩﺭ ﺗﺮﻣﺰ ﻫﺎﻱ abs ،ﺑﺪﻧﻪ ﻭ ﻻﺳﺘﻴﻚ ) ﻣﻲ ﺭﻭﺩ ﻭ ﻧﻪ ﺣﻤﻞ ﻭﻧﻘﻞ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺍﺻﻼﺡﻣﺴﻴﺮ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ .ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﮔﺮ ﺧﻂ ﻛﺶ ﻭ ﻣﺘﺮ ﺩﺳﺖ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﻭ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﺯﺑﻴﻦ ﺳﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ، ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺟﺎﺩﻩ ﻳﻚ ﻋﺎﻣﻞ ﺭﺍ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ ﺟﻨﺒﻪ ﺍﻧﺼﺎﻑ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﮐﻨﯿﺪ، ﭼﻮﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕ، ﻣﻨﺠﺮﺑﻪ ﻓﻮﺕ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﻓﺎﻉﮐﻨﺪ…