• امروز : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 21 September - 2024
کل اخبار 12171اخبار امروز : 3
2

مشروح گزارش مراسم تودیع و معارفه استاندار خوزستان
دكتر مقتدايي: نه استعفا دادم و نه بازنشسته شدم. بلکه مقتدایی شبانه عزل شد/ قائم مقام وزیر کشور گفت: وزیر کشور شخصاً به من گفت که استاندار خوزستان پاسخ تلفن معاون سیاسی را نمی‌دهد/ شريعتي: باید آستین‌ها را بالا بزنیم و همت‌ها را به‌کار ببندیم؛ در استان مشکلات بسیاری وجود دارد

  • کد خبر : 22324
  • ۰۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- مراسم تودیع و معارفه استاندار خوزستان برگزار شد. مشروح گزارش مراسم توديع و معارفه را مي خوانيد: استاندار سابق خوزستان: قرار بود من در تیرماه بروم. آن‌ها با موضوع انتصابات پی بردند که اکنون زمان آن است که ضربه خود را بزنند. نه استعفا دادم و نه بازنشسته شدم. بلکه مقتدایی […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- مراسم تودیع و معارفه استاندار خوزستان برگزار شد. مشروح گزارش مراسم توديع و معارفه را مي خوانيد:

استاندار سابق خوزستان: قرار بود من در تیرماه بروم. آن‌ها با موضوع انتصابات پی بردند که اکنون زمان آن است که ضربه خود را بزنند. نه استعفا دادم و نه بازنشسته شدم. بلکه مقتدایی شبانه عزل شد.

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان، عبدالحسن مقتدایی در مراسم تودیع و معارفه استاندار خوزستان که امروز دوم تیرماه با حضور قائم مقام وزیر کشور برگزار شد، عنوان کرد: در نظام جمهوری اسلامی هر کس مسئولیتی را برعهده بگیرد، باید مشکلی را حل کند. قرار نیست که تنها حرف زده شود. مشکلات بسیاری از جمله ریزگردها و بیکاری در استان وجود دارد. وی گفت: با شعار و دعوا، هیچ‌وقت مشکلی حل نمی‌شود. باید همیشه در کنار هم باشیم و برگذشته صلوات بفرستیم و دست در دست هم استان را بسازیم.

استاندار پیشین خوزستان گفت: اگر قرار است کسی را بزنند، زمانی آن را می‌زنند که فکرش را نکند و این مثل مقتدایی است. البته این به شوخی است و به آقای شریعتی گفتم همانند یک برادر در کنار شما خواهم بود.

مقتدایی با اشاره به اتفاقات آخرین روز کاری خود در استانداری عنوان کرد: امام خمینی(ره) در زمان انقلاب به شاه 10 روز فرصت داد که از کشور خارج شود اما به من تنها 10 ساعت فرصت داده شد. ساعت 7:10 دقیقه موضوع تغییر استاندار را به من گفتند و ساعت 7:20 جهت عرض خدمت رفتم.

وی با اشاره به 40 روز پس از پایان کار در استانداری گفت: در این 40 روز مردم لطف بسیاری به من داشتند.

استاندار سابق خوزستان در خصوص پرونده خودروهای اروندی تصریح کرد: تاکنون 6 بار به دادگاه رفتم و در این خصوص به پنج نهاد پاسخ و دفاعیات خود را ارائه دادم. در دادگاه تخلفات کارکنان دولت قاضی حکم برائت و عدم تعقیب را صادر کرده بود اما مجدداً از من خواسته شد که در دادگاه حاضر شوم که با حضور مجدد، پرونده مختومه اعلام و حکم عدم تعقیب مجدداً صادر شد.

مقتدایی ادامه داد: تمام نهادهای بازرسی و دادگستری حق دخالت در پرونده خودروهای اروندی را ندارد و این مصوبه کاملاً قانونی است. همچنین هیچ‌کس خارج از منطقه آزاد، چه آقای ترکان و همکارانشان نمی‌توانند برای منطقه آزاد اروند نسخه بپیچند و شرایط هیچ منطقه آزادی همانند منطقه آزاد اروند نیست.

وی در خصوص شکایت وزیر صنعت در خصوص طرح مبادلات مرزی عنوان کرد: در این پرونده نیز اعلام شد که حق با استاندار است و ما از 2 سال گذشته نیز به دنبال اقتصاد مقاومتی بودیم و طرح مبادلات مرزی نیز در همین راستا است.

استاندار سابق خوزستان با بیان این‌که هنوز برای بازنشستگی من زمان باقی مانده است، گفت: زمان بازنشستگی من در آذرماه است و طرح این موضوع که با استعفای بنده موافقت شده، منتفی است. البته من نامه‌ای از مدت‌ها قبل به وزیر کشور داده بودم. تا با استعفای من در زمان مشخص موافقت شود؛ البته ظاهراً نامه را به وزیر کشور دادند اما وزیری دیگر آن را عملی کرد.

مقتدایی ادامه داد: تنها کسی که از من حمایت کرد، آقای رحمانی فضلی وزیر کشور بود. شخص آقای روحانی و یکی از وزرا اراده کردند که من نباشم. من اختلاف استراتژیک با رئیس جمهور دارم. البته این مانع نمی‌شود که عنوان کنم که بهترین خدمات را این دولت ارائه داده است و این را علی‌رغم گله‌مندی خود به برخی رفتارهای دولت می‌گویم.

وی عنوان کرد: باید در هیأت دولت مجسمه مقتدایی را از طلا درست کنند و قرار دهند و این دفاع از مقتدایی نیست و دفاع از کارشناسان و طرح‌هایی است که با برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و به موفقیت انجام می‌شود.

استاندار سابق خوزستان با انتقاد از آنچه که پدرخوانده‌های استان نامید، گفت: به مدت یکسال و نیم آقایان به عنوان پدرخوانده در گوش رئیس‌جمهور خواندند که من نباشم. این افراد اژدهای اقتصادی هستند که مانع توسعه استان می‌شوند. زمانی که من به استانداری آمدم پا روی گردن آن‌ها گذاشتم. این افراد 37 سال مانع توسعه استان شدند، در حالی‌که خود اژدهاهای اقتصادی هستند اما شهرهای آن‌ها در فقر و محرومیت است.

مقتدایی عنوان کرد: آقای روحانی کلیدساز خوبی است و به تعبیری حسن کلیدساز است اما برخی از قفل‌ها زنگ زده بودند و باید این قفل‌ها را برید. به این جهت به حسن قفل‌بُر، نیاز بود؛ قرار بود که من تیرماه از استانداری بروم. تمام صحبت‌هایی که امروز مطرح می‌کنم برای ثبت در تاریخ است و البته همه را در کتاب خاطرات خود خواهم نوشت.

وی اظهار کرد: معاون وزیر به من گفته بود که در جمع نمایندگان به شخصی گفته‌ام که نامرد است. به او گفتم که مطرح کردن این موضوع در شأن من و شأن آن مجلس نیست. آنقدر شهامت دارم که در حضور خود وزیر حرف‌هایم را بزنم. من تلفن وزرا را قطع می‌کنم اما به او گفتم آن شخص خصوصیات نامرد را دارد.

استاندار سابق خوزستان در خصوص انتصابات جنجالی اخیر خود نیز گفت: من تنها چهار حکم زده بودم اما همزمان با آن در استان یزد، 10 حکم زده شد. قرار بود من در تیرماه بروم. آن‌ها با موضوع انتصابات پی بردند که اکنون زمان آن است که ضربه خود را بزنند. نه استعفا دادم و نه بازنشسته شدم. بلکه مقتدایی شبانه عزل شد. وی با بیان این‌که حرف‌های زیادی دارم، دلنوشته‌ای را قرائت کرد و گفت: هر خرابی را می‌توان درست کرد الا ذات خراب.

قائم مقام وزیر کشور گفت: در سطح ملی وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در تعاملات استانی به استاندار سابق گله‌مند بودند اما اشهدبالله رئیس‌جمهور به وزیر کشور و یا کس دیگری نگفته مقتدایی استعفا دهد یا کناره‌گیری کند و این تصمیم را شخص آقای رحمان فضلی وزیر کشور اتخاذ کرد.

حسین‌علی امیری در مراسم تودیع و معارفه استاندار خوزستان که امروز، دوم تیرماه برگزار شد، با بیان این‌که این جلسه جهت تقدیر از زحمات دکتر مقتدایی و استقبال از دکتر شریعتی و به تعبیری دیگر نماینده عالی جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: امیدوار هستیم که استاندار جدید که از امروز به‌صورت رسمی کار خود را در استان آغاز می‌کند، موفقیت‌هایی را در استان کسب کند.

وی با اشاره به صحبت‌های مطرح شده از سوی مقتدایی در این مراسم افزود: علاقمند بودم در خصوص سیاست‌های دولت در کشور و به ویژه در خوزستان و همچنین تغییر استاندار به طور مفصل صحبت کنم اما به دلیل کمبود وقت و ترس از آن‌که به پرواز نرسم، مجبور هستم که توضیحات خود را به صورت مختصر ارائه دهم.

قائم مقام وزیر کشور با بیان این‌که اگر مساله‌ای توضیح داده نشود ممکن است شبهه‌ای ایجاد و یا حق مسئولان نظام تضییع شود، گفت: آقای مقتدایی از زمانی که به عنوان استاندار خوزستان منصوب شدند، انسانی پاکدست و پرتلاش بوده و هستند اما از مطالبی که مطرح کرده‌اند، فکر کردم که داوری ایشان بر اساس ذهنیت شکل گرفته و به همین دلیل اگر این مسائل را توضیح ندهم، ممکن است حق رئیس‌جمهور تضییع شود.

امیری ادامه داد: رئیس جمهور، وزرا را به رسمیت می‌شناسد و به استقلال عمومی وزارتخانه احترام می‌گذارد و همواره در مسائلی که مطرح می‌شود، به نظر کارشناسان و وزرا عمل می‌کند؛ این‌که گفته شود مقتدایی با تدبیر رئیس‌جمهور عزل شده است، کاملاً بی‌اساس است.

وی بیان کرد: در سطح ملی وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در تعاملات استانی به استاندار سابق گله‌مند بودند اما اشهدبالله رئیس‌جمهور به وزیر کشور و یا کس دیگری نگفته مقتدایی استعفا دهد یا کناره‌گیری کند و این تصمیم را شخص آقای رحمان فضلی وزیر کشور اتخاذ کرد.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به مسائل پیش‌آمده در آخرین روز کاری استاندار سابق عنوان کرد: شخصاً یک روز و نیم تلاش کردم که این وضعیت پیش نیاید اما در نهایت و با توجه به ناهماهنگی‌هایی که در انتصابات آذرماه سال گذشته انجام شده بود و انتصابات بعدی و آخرین مجموعه انتصاباتی که انجام شد، این موضوع رخ داد. در انتصابات اخیر، استاندار سابق خوزستان قرار بود که بیست فرماندار ابلاغ شده از سوی وزیر کشور را تغییر دهد، در حالی که نیازی به این تغییرات نبود و ضرورت نداشت این تنش در استان ایجاد شود.

امیری ادامه داد: وزیر کشور شخصاً به من گفت که استاندار خوزستان پاسخ تلفن معاون سیاسی را نمی‌دهد. و از من درخواست کرد که با آقای مقتدایی صحبت کنم. به استاندار سابق گفتم که این تغییرات به صلاح و درست نیست و از لحاظ قانونی نیز وزیر قبول نمی‌کند. از وی بسیار درخواست کردم که انتصابات را انجام ندهد و مخالفت وزارت کشور را نیز به او اعلام کرده بودم اما استاندار این موضوع را قبول نمی‌کرد.

وی ادامه داد: اعتقاد معاونان آقای مقتدایی نیز همانند ما بود و معتقد بودند که نیازی به این چنین تغییراتی نبود و البته از لحاظ حقوقی و قانونی نیز این امکان وجود نداشت که ابلاغ وزیر لغو شود. با این حال وزیر کشور گفت که ما ناچار هستیم و می‌خواهیم کشور را اداره کنیم. مجموعه وزارت کشور در برابر گله‌مندی وزرا به شدت از استاندار دفاع کردند اما وزیر کشور حریمی دارد و به همین جهت با نامه استعفای آقای مقتدایی موافقت شد و از آقای مقیمی خواست مراسم تودیع و معارفه استاندار خوزستان را برگزار کند و در نهایت آقای خبیر به عنوان سرپرست استانداری انتخاب شد. آنچه که برای ما مهم است، توسعه استان و کشور است و شرایط منطقه نیز شرایط حساسی بود. بنابراین توان ورود به تنش‌ها را نداشتیم.

قائم مقام وزیر کشور با بیان این‌که در دوره جدید استانداری باید سرمایه‌های اجتماعی استان مورد توجه قرار بگیرد، گفت: سرمایه اجتماعی، پیوستگی، همبستگی و ارتقاء ملی را به‌دنبال دارد. خوزستان دارای شخصیت‌های فرهیخته، علماء و مدیران وارسته است و باید به آن‌ها توجه شود. دکتر شریعتی که از امروز مشغول به کار می‌شود، باید به سرمایه‌های استانی توجه کند و با وجود اقوام و زبان‌های مختلف و همانند تأکید رئیس‌جمهور، از ظرفیت‌های استانی استفاده کند، به صورتی که هیچ گروه و هیچ قومیتی در استان احساس تبعیض نکند.

امیری ادامه داد: اجرای منویات مقام معظم رهبری و دولت و اجرای قول و قرارهای رئیس جمهور در زمان انتخابات، استفاده از تمام جریانات استان تعامل ضابطه‌مند با بخش‌های خارج از قوه مجریه باید در دستور کار استاندار جدید قرار بگیرد.

قائم مقام وزیر کشور عنوان کرد: تلاش برای توسعه استان، حل مشکل ریزگردها با استفاده از ظرفیت محلی و ملی، حل مشکل حاشیه شهر اهواز و پیگیری سفر رئیس جمهور به استان خوزستان، از جمله تأکیدات وزیر کشور به استاندار خوزستان است.

شریعتی استاندار جديد: خوزستان باید گلستان شود/اصلاح سیاست‌ها در گام نخست

استاندار جدید خوزستان با بیان این‌که خوزستان باید گلستان شود، گفت: در استان آسیب‌ها و مشکلات بسیاری از جمله بیکاری، گردوخاک، مشکل آب شرب، وضعیت آموزش‌وپرورش وجود دارد که در مرحله نخست باید به سوی اصلاح سیاست‌ها پیش برویم.

غلام‌رضا شریعتی در مراسم تودیع و معارفه استاندار خوزستان که امروز، دوم تیرماه با حضور قائم‌مقام وزیر کشور در سالن جلسات شهید هاشمی استانداری برگزار شد، با اشاره به آیه “ولعصر ان‌الانسان لفی خسر”، اظهار کرد: ایمان و عمل صالح و همچنین راه حق و عدالت تنها راه سعادت ما است. خداوند را شاکرم که فرصت خدمتگزاری به مردم را در این جایگاه حساس به من داده است و امیدوارم در زمان ترک استانداری با رضایت مردم و توفیق خداوند همراه باشم.

وی افزود: خوزستان، قلب ایران است و توسعه خوزستان به معنای توسعه کشور است. این راه را باید همه ما با همدلی و هم‌افزایی طی کنیم و اگر در این راه توسعه، تمام گروه‌ها دست به دست هم دهند باز هم کافی نیست.

استاندار جدید خوزستان با تأکید بر لزوم اجماع استان و بهره‌گیری از این ظرفیت، تصریح کرد: اجماع نخبگان، علما، اساتید، روزنامه‌نگاران، سازمان‌های مردم‌نهاد و اقشار مختلف مردم می‌تواند توسعه استان را رقم بزند.

شریعتی گفت: نهاد استانداری منادی شعار اعتدال است و ان‌شاءالله عامل به آن هم خواهد بود. باید آستین‌ها را بالا بزنیم و همت‌ها را به‌کار ببندیم؛ در استان مشکلات بسیاری وجود دارد. بیکاری، گردوخاک، مشکل آب شرب، وضعیت آموزش‌وپرورش و … آسیب‌های استان هستند. در مرحله نخست باید به سوی اصلاح سیاست‌ها پیش برویم.

وی با بیان این‌که اگرچه مشکلات روزافزون و بسیار زیاد است اما فرصت‌ها نیز بسیار است، عنوان کرد: با دعوت نخبگان و صاحبان اندیشه در بخش خصوصی باید به سوی برطرف کردن مشکلات پیش برویم؛ به‌عنوان عضو کوچک جامعه دانشگاهی اعتقاد دارم که مطالعات علمی باید مدار حرکت ما باشد.

استاندار جدید خوزستان اظهار کرد: رفاه، حق مردم کشور و استان است و مدیران دستگاه‌های اجرایی نباید در این خصوص از هیچ تلاشی دریغ کنند. تردیدی ندارم که آینده بهتری در انتظار جوانان است و خوزستان باید گلستان شود.

شریعتی با اشاره به لزوم همگرایی نیروهای سیاسی گفت: همکاری میان نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرا با هدف مشترک که همان توسعه استان است، باید وجود داشته باشد. خاضعانه دست یاری را به سوی همه دراز می‌کنم تا بتوانیم با همفکری و هم‌اندیشی، استان را پیش ببریم. استاندار خوزستان گفت: از امروز استاندار تمام استان، هم نمازشب‌خوان‌ها و هم کاهل‌الصلاة‌ها هستم.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=22324

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. درود خدا بر مقتدایی.

  2. امیدوارم
    ااستاندار جدید حامی منافع مردم مظلوم خوزستان باشد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.