• امروز : دوشنبه, ۵ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 25 November - 2024
کل اخبار 12396اخبار امروز : 2
4

تمام قصه غصه‌های تیم‌های نفتی خوزستان از یک قانون نصفه و نیمه آغاز شد/ چشم مردمان شهرهای نفتی خوزستان به دفاع تمام قد ۱۸ نماینده استان خود در مجلس

  • کد خبر : 46405
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
تمام قصه غصه‌های تیم‌های نفتی خوزستان از یک قانون نصفه و نیمه آغاز شد/ چشم مردمان شهرهای نفتی خوزستان به دفاع تمام قد ۱۸ نماینده استان خود در مجلس

امیدوار رضایی: بیشتر موانع بر سر راه کمک به تیم‌های نفتی، موانع فکری و ذهنی و یک برداشت غلط از یک حکم قانونی است کیوان بابادی:باتوجه به این‌که خود مجلس این معضل و مشکل را برای ورزش حرفه‌ای درست کرد باید برای نجات ورزش حرفه‌ای در استان‌های خوزستان و بوشهر دست به کار شود مسعود […]

امیدوار رضایی: بیشتر موانع بر سر راه کمک به تیم‌های نفتی، موانع فکری و ذهنی و یک برداشت غلط از یک حکم قانونی است

کیوان بابادی:باتوجه به این‌که خود مجلس این معضل و مشکل را برای ورزش حرفه‌ای درست کرد باید برای نجات ورزش حرفه‌ای در استان‌های خوزستان و بوشهر دست به کار شود

مسعود رضاییان:مشکلات‌ تیم های نفتی هر ساله به صورت مسکنی درمان شده است

رویش زاگرس: مجلس در سال ۸۶ دستگاه‌های دولتی را از تیم‌داری در بخش حرفه‌ای فوتبال منع کرد و وزیر نفت نیز بدون این‌که حرفه‌ای بودن لیگ برتر تایید شود یا خود را متعهد به انجام دیگر تبصره و ماده‌های موجود برای کمک به تیم‌های نفتی در ورزش حرفه‌ای بداند، خود را ملزم به اجرای قانونی دانست که به نظر می‌رسد دچار خلاء‌های فراوان بوده و تنها امید و آمال هزاران جوانان علاقه‌مند به فوتبال در شهرهای نفتی خوزستان را که داشتن تیم لیگ برتری حداقل سهم آن‌ها از فروش نفت بوده، نشانه گرفته است.

خوانش همین قانون در وزارت صمت باعث شده که هر ساله تیم‌های تحت پوشش آن از جمله فولاد، سپاهان، ذوب آهن و پیکان بدون مشکل مالی در لیگ برتر تیم‌داری کنند اما اجرای سریع آن توسط وزارت نفت باعث شود که تیم‌های نفتی خوزستان در بحرانی‌ترین وضعیت ممکن قرار بگیرند و حتی چگونگی تیم‌داری‌شان در لیگ بیستم نیز در هاله‌ای از ابهام باشد.‌

برداشت غلط از یک قانون

امیدوار رضایی، معاون پیشین امور قوانین مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه ای درباره این قانون عنوان کرده که بیشتر موانع بر سر راه کمک به تیم‌های نفتی، موانع فکری و ذهنی و یک برداشت غلط از یک حکم قانونی است که البته راهکارهای متعددی برای کمک به این تیم ها وجود دارد زیرا در ماده ۱۳ برنامه پنجم توسعه که تبصره‌اش کمک به ورزش حرفه ای را ممنوع کرده، در خود ماده ۱۳ دولت مکلف شده است که به این باشگاه ها کمک کند، چرا که این باشگاه ها فقط حرفه ای کار نمی کنند و در واقع ورزش قهرمانی و همگانی و همچنین زیرساخت هم دارند که نیاز به زمین و امکانات دارند و دولت مکلف شده است که به این باشگاه ها و ورزش کشور حتی بخش خصوصی کمک کند، درحالی که این ها بخش دولتی هستند.

ورزش حرفه‌ای چیست؟

کیوان بابادی، کارشناس مدیریت علوم ورزش با بیان این‌که معضلی که امروز تیم‌های نفتی با آن مواجه‌اند، نشات گرفته و خروجی مصوبات مجلس است، گفت: در ابتدا باید به تعریف یا تحریف ورزش حرفه‌ای برسیم؛ تعریفی که از ورزش قهرمانی در مجلس صورت گرفت این بود که ورزش قهرمانی، “رقابتی سازمان یافته است که باتوجه به مقررات خاص هر رشته برای ابقای رکوردهای رتبه یا کسب نشان است”. تعریف مجلس از ورزش حرفه‌ای نیز این بود که ورزش حرفه ای “ورزشی سازمان یافته است که با رعایت مقررات خاص هر رشته با هدف کسب انتفاع مالی ورزشکار و سایر ذینفعان در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی انجام می‌شود” که تعریفی مشترک بین ورزش حرفه‌ای و قهرمانی اتفاق افتاده است با این تفاوت که مزایایی برای ورزشکار در ورزش حرفه‌ای قائل می‌شود. هدف در ورزش حرفه‌ای بسترسازی برای نمایش قدرت جوانان ایرانی در سطح بین‌المللی در ورزش است تا جایی که به راحتی می‌توانیم کشتی‌گیر آمریکایی را به خاک بنشانیم و سرود ملی به اهتزاز درآید که اگر یک تعریف ملی از ورزش حرفه‌ای داشته بیاشیم نیز به خودی خود برای این ورزش هزینه خواهیم کرد.

تحریف قانون برای همه جز تیم‌های نفتی

وی همچنین با اشاره به کِشتی به گل نشسته ورزش خوزستان در پی قانونی که از سوی مجلس وضع شد و تنها وزارت نفت خود را ملزم به انجام آن دانست، افزود: نمی‌توان مقصر وضعیت ورزش استان را مدیرکل ورزش خوزستان و ساختار این اداره‌کل دانست زیرا اداره‌کل ورزش و جوانان یک راهبر است و مجری نیست و نمی‌تواند به شرکت مناطق نفت خیز بگوید که چرا وزنه‌برداری‌ات ضعیف است یا چرا تیم فوتبال ندارید، آن هم به این دلیل که خود مناطق نفت خیز مالک خصوصی است. در وزارت صمت، تیم‌های سایپا، پیکان، فولاد، ذوب آهن، سپاهان و چند تیم لیگ یکی را می‌بینیم که از نظر بنیه مالی قوی و قانونی که مجلس برای تیم‌داری در بخش حرفه‌ای وضع می‌کند برای این وزارتخانه تحریف شده است اما همین قانون در ماده ۱۳ برنامه پنجم توسعه، بهانه‌ای در دستان وزارت نفت شد که چتر حمایتی خود را از تیم‌های نفتی بردارد.

این کارشناس مدیریت ورزش درباره ماده ۱۳ برنامه پنجم توسعه، توضیح داد: این ماده، دولت را مکلف می‌کند که به منظور توسعه ورزش همگانی و قهرمانی و توسعه زیرساختی ورزش اقداماتی انجام دهد. البته در همین قانون نیز دولت موظف است که به ورزش خدمات دهد که این مهم نادیده گرفته می‌شود. ضمن این‌که همان قانونی که سال‌ها است وزارت نفت آن را دست مایه حمایت نکردن خود از تیم‌های نفتی می‌داند، می‌گوید دولت موظف است که به ورزش کمک کند و استناد به مصاحبه‌ای از آقای امیدوار رضایی معاونت قوانین مجلس که در آن گفته است: “در لحظات آخر وضع این قانون که هیچ نهاد دولتی حق تیمداری در بخش حرفه‌ای را ندارد، یکی از نمایندگان تذکر می‌دهد که پرداخت هرگونه وجهی از محل بودجه کل کشور به هر شکل به ورزش حرفه‌ای ممنوع است.” البته بازهم وجه نقد تعریف دارد و یعنی پول نقد اما همین قانون دستمایه شد تا وزارت نفت آن را برای حمایت نکردن از تیم‌های خود در ورزش حرفه‌ای استفاده کند.

تیم‌های نفتی چوب یک تذکر در مجلس را می‌خورند

وی افزود: جالب است بخشی از بدهی نفت‌مسجدسلیمان به وزارت نفت و بابت استادیوم، سالن‌ها و رستوران‌ها است، در صورتی که شرکت نفت به عنوان مالک موظف است به باشگاه نفت‌مسجدسلیمان و صنعت نفت آبادان حداقل اگر وجه نقد ندهد، امکانات را در اختیار این دو باشگاه بگذارد که البته نمی‌گذارد. پس تا این جای کار چوب تحریف قانون یا همان تذکری که در لحظات آخر یک نماینده داده و به تبصره تبدیل شد را می‌خوریم که اکنون در وزارت نفت اعمال می‌شود.

بابادی عنوان کرد: در حال حاضر نیز باتوجه به این‌که خود مجلس این معضل و مشکل را برای ورزش حرفه‌ای درست کرد باید برای نجات ورزش حرفه‌ای در استان‌های خوزستان و بوشهر دست به کار شود. ضمن این‌که باید این مهم را هم مدنظر داشت که ای اف سی و فیفا، پنج معیار را برای باشگاه‌ها جهت حرفه‌ای شدن در نظر گرفته‌اند که تیم‌های نفتی خوزستان و حتی پارس جنوبی نیز فاقد این معیارها هستند.

ماده‌های بسیار برای کمک به تیم‌های نفتی

وی گفت:‌ همه می‌دانیم اگر وزارت ملی نفت و مناطق نفت خیز جنوب از بودجه کل کشور تامین می‌شوند اما درآمدهایی دارند که جزو بودجه‌های تعریف شده کل کشور قرار نمی‌گیرد. به طور مثال بند ۳ ماده ۲۶ ماده ششم توسعه می‌گوید ۳ درصد از صادرات نفت خام و خالص گاز طبیعی را به ترتیب به اندازه یک سوم به استان‌های نفت‌خیز و گازخیز و دو سوم به شهرستان‌ها و مناطق کمتر توسعه یافته جهت اجرای برنامه‌های عمرانی در قالب بودجه‌های سنواتی اختصاص پیدا کند و باتوجه به این‌که نفت آبادان و نفت‌مسجدسلیمان نیز جزو شهرستان‌های گازخیز و نفت‌خیز بوده، هم یک درصد به آن‌ها تعلق می‌گیرد و هم چون جزو مناطق محروم هستند می‌توانند از دو سوم بهره‌مند شوند. پس وزارت نفت می‌تواند به دو تیم فوتبالی آبادان و مسجدسلیمان در بخش پروژه‌های عمرانی و رساندن آن‌ها به درآمدزایی کمک کند.

مدیرعامل سابق باشگاه نفت‌مسجدسلیمان بیان کرد: همچنین وزارت نفت می‌تواند در قالب مسئولیت‌های اجتماعی که در ماده ۷۴ قانون برنامه ششم نیز آمده است، به دو تیم نفتی کمک کند؛ پس چنان چه قانون بوده که وزارت نفت نمی‌تواند به ورزش حرفه‌ای کمک کند، از این طریق نیز بازهم دست مدیران نفتی برای کمک به ورزش باز بوده و هست. ماده‌های دیگری هم برای کمک به ورزش حرفه‌ای وجود دارد. در نهایت مشکل تیم‌های نفتی باید یک بار برای همیشه حل شود و یک قانون و دستورالعمل از سوی مجلس در این زمینه تدوین شود. باتوجه به این که آقایان مختار، محفوظی و مولوی نمایندگان فعال آبادان هستند، می‌توانند در این زمینه مجددا وارد میدان شده و کمک کنند. حتی نمایندگان استان‌های دیگر و دیگر نمایندگان خوزستان نیز باید در این زمینه کار کنند تا مشکل حل شود.

وی با اشاره به حمایت بی‌سابقه استاندار از تیم نفت‌مسجدسلیمان، گفت: به هر حال باتوجه به این‌که نمایندگان خوزستان مرد عمل هستند، می توانند وقت بگذارند و با عزمی که در مجلس جدید وجود دارد، مشکلات ورزش استان را حل کنند.

تجدیدنظر قانون وضع شده مجلس

مسعود رضاییان از مدیران باسابقه فوتبال خوزستان نیز اظهارکرد: تیم‌های نفتی در تمام رشته‌های تحت پوشش وزارت نفت دچار مشکل هستند و البته مشکلات‌شان هر ساله به صورت مسکنی درمان شده است. تنها راهکار قانونی این است که از پایه و اساس چنین قانونی در مجلس مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد و یادشان بیاید روزی که چنین تصمیمی را گرفتند، قرار بود منابع درآمدزایی فوتبال از جمله حق پخش تلویزیونی در اختیار باشگاه‌ها قرار گیرد ولی بستر ایجاد نشد اما قطع شدن حمایت از ورزش حرفه‌ای، سریع انجام شد.

او افزود: به هر حال وزارت نفت می‌تواند به این اتفاق نظر برسند که تا روزی که احیای منابع درآمدزایی تحقق پیدا نکرده است به حمایت از تیم‌های ورزشی‌اش ادامه ‌دهد. جالب این است که هنوز حرفه‌ای بودن لیگ برتر فوتبال تایید نشده است که بعد بخواهند در قالب مصوبات و قانونی که می‌گوید نمی‌توان به ورزش حرفه‌ای کمک کرد، وزارت نفت حمایت‌های خود را از تیم‌های نفتی قطع کند. حرفه‌ای یعنی مثل یک صنعت به اندازه هزینه‌هایت بتوانی درآمد کسب کنی، در غیر این صورت حرفه‌ای محسوب نمی‌شود.

این مدیر ورزشی با بیان این‌که اگر منابع فوتبال تامین شود دیگر نیازی نیست کسی به فوتبال کمک کند و حتی می‌توان به محیط اطراف و اقتصاد آن جامعه نیز کمک کند، عنوان کرد:‌ اگر هم وزرات نفت قصد تیم‌داری ندارد می‌تواند تیم‌های خود را به بخش خصوصی واگذار کند که البته من به این بخش و این‌که خوشبخت شوند نیز خوشبین نیستیم. تجربه نشان داده بسیاری از این واگذاری‌ها عاقبت خوبی نداشته است و بسیاری از تیم‌هایی که دیگر نیستند، تیم‌های واگذار شده به بخش خصوصی هستند. این‌که تیم‌ها خصوصی شوند، فرع قضیه است و اصل این است که منابع درآمدزایی زنده شوند.

دفاع از حق تیم‌های نفتی در جلسه سرنوشت‌ساز

 سیدمجتبی محفوظی، نماینده مردم آبادان نیز با اشاره به تشکیل جلسه مسئولان عالی رتبه وزارت نفت برای حل مشکلات تیم‌های نفتی، اظهارکرد: ما به عنوان نمایندگان شهرستان آبادان و حامیان تیم فرهنگی، ریشه‌دار و پرطرفدار تیم صنعت نفت، احتمالا امروز (دوشنبه) جلسه‌ای با وزیر نفت خواهیم داشت. در این جلسه نماینده مسجدسلیمان و استاندار خوزستان و احتمالا رییس کمیسون انرژی نیز حضور خواهند داشت و از حق و حقوق دو تیم نفتی خوزستان دفاع خواهیم کرد. ان شاءالله حق آن‌ها را بگیریم تا این ۲ تیم قویا همچون سابق به فعالیت در لیگ برتر ادامه دهند.

وی با بیان این‌که همه چیز با مذاکره قابل حل است و ما نیز پیگیر هستیم تا تیم‌های نفتی خوزستان وضعیت خوبی در لیگ بیستم داشته باشند، گفت: ما به تمام موارد لازم و این‌که چرا وزارت نفت چتر حمایتی خود را از تیم‌های نفتی برداشت، در این جلسه اشاره خواهیم کرد.

به نظر می‌رسد این قانون وضع شده در مجلس که طی سال‌های اخیر تیشه به ریشه تیم‌های نفتی خوزستان و حتی پارس جنوبی زده است، نیاز به تجدید نظر دارد تا بیش از این هواداران بی‌شمار تیم‌های نفت آبادان و نفت‌مسجدسلیمان که در شهرهایشان نیز از داشتن حداقل امکانات رفاهی و تفریحی محروم هستند، متضرر نشوند.

حالا چشم مردمان شهرهای نفتی خوزستان به دفاع تمام قد ۱۸ نماینده استان خود در مجلس و حتی نمایندگان استان‌های دیگر است تا با بررسی مجدد این قانون و پیگیری قوانین مثبتی که برای ورزش تصویب شده، به نجات تیم‌های نفتی در رشته‌های مختلف از جمله رشته پرطرفدار فوتبال بپردازند.

حالِ نامساعد ورزش خوزستان سال‌ها است که به این قانون گره خورده و مجلس باید برای احیای ورزش و فوتبال در استانی که سرمایه‌های فراوانش از جمله نفت و گاز آن سال‌هاست که چرخ اقتصاد کشور را می‌چرخاند، وارد کار شود. مردم خوزستان در این برهه زمانی از مجلس انتظار حمایت همه جانبه دارند تا بار دیگر روی خوش آرامش را در تیم های نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان ببینند.

گزارش از: پریسا زنگنه‌منش

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=46405

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.