• امروز : دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 1 July - 2024
کل اخبار 11919اخبار امروز : 1
3

نشست صمیمانه جمعی از بزرگان، متنفذان، معتمدین و نخبگان طوایف مختلف بختیاری در مسجدسلیمان برگزار شد+تصاویر

  • کد خبر : 64306
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵
نشست صمیمانه جمعی از بزرگان، متنفذان، معتمدین و نخبگان طوایف مختلف بختیاری در مسجدسلیمان برگزار شد+تصاویر

رویش زاگرس: به همت دفتر امام جمعه مسجدسلیمان و موسسه فرهنگی شهید علیمردان خان بختیاری و نشست صمیمانه ای با حضور جمعی از بزرگان، متنفذان، معتمدان و نخبگان طوایف مختلف بختیاری جهت بررسی آسیب های اجتماعی و ارائه راهکارها در مسجدسلیمان برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری رویش زاگرس در این نشست که تحت عنوان […]

رویش زاگرس: به همت دفتر امام جمعه مسجدسلیمان و موسسه فرهنگی شهید علیمردان خان بختیاری و نشست صمیمانه ای با حضور جمعی از بزرگان، متنفذان، معتمدان و نخبگان طوایف مختلف بختیاری جهت بررسی آسیب های اجتماعی و ارائه راهکارها در مسجدسلیمان برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری رویش زاگرس در این نشست که تحت عنوان وارگه همدلی  برگزار شد. در ابتدای این مراسم دکتر محسن رضایی دبیر تنظیم روابط قوا با ارتباط زنده تلفنی ضمن تبریک عید سعید غدیر سرآغاز ولایت حضرت امیرالمومنین علی (ع) و ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، بر لزوم مشارکت مردم در انتخابات پیش روی رییس جمهوری تاکید نمودند.

حجت الاسلام  سید احمدی  امام جمعه مسجدسلیمان نیز با تبریک  عید سعید غدیر و تشریح فلسفه غدیر  و با تجلیل از رشادت های قوم بختیاری در طول تاریخ قوم بختیاری گفت: قوم بختیاری  قومی یکپارچه شیعه و متدین است  وی ادامه داد: بعضا شاهد بدعت هایی همچون تیراندازی در مراسمات عزا و شادی هستیم که با کمک معتمدان و دلسوزان  قوم  باید رفع  شود. وی ادامه داد: قوم بزرگ بختیاری ظرفیت های عظیمی دارد که باید از آن در جهت رفع مشکلاتی چون اشتغال، ازدواج و اصلاح بعضی رفتارهای اجتماعی در مراسمات از آن استفاده کرد. امام جمعه مسجدسلیمان گفت: متاسفانه بعضی از این مسائل مثل تیراندازی در مراسمات با فرهنگ دینی و قومی ما مطابقت ندارند که امیدوار هستیم با تداوم چنین برنامه ها و نشست هایی شاهد اصلاح بعضی از این رسومات غلط در جامعه باشیم…

پیمان مولایی فرماندار شهرستان مسجدسلیمان نیز با اشاره به برخی آسیب ها چون تیراندازی در مراسمات و… بر ضرورت کار کارشناسی و استمرار این جلسات تاکید کرد. وی تخصیص اعتبارات مختلف عمرانی درحوزه های مختلف چون راهسازی و عمران شهری  را گامی موثر جهت توسعه مسجدسلیمان برشمرد.

علی زلقی دادستان مسجدسلیمان نیز ضمن تبریک عید غدیر و همچنین تبریک هفته قوه قضائیه گفت و ابراز خرسندی از برگزاری این نشست و ضرورت توجه به برخی آسیب ها ی فرهنگی اجتماعی در خصوص ضرورت حذف بدعت تیراندازی  و عواقب قانونی تیراندازی در مراسمات صحبت و گفت:90 درصد سلاح هایی که در این مراسمات استفاده می شود غیر مجاز و البته حتی سلاح هایی که دارای مجوز نیز باشند افراد حق استفاده در چنین مراسماتی را از آن ندارند. وی گفت: دستگاه قضا موظف است در چارچوب قانون با استفاده کنندگان از سلاح در مراسم شادی و عزا برخورد و مجازات آن نیز حبس می باشد. وی با ایسان این که بارها شاهد حوادث ناگواری در این زمینه بوده ایم از بزرگان طوایف خواست با فرهنگسازی از چنین آسیب هایی جلوگیری نمایند.

محمدرضا مکوندی مدیر موسسه فرهنگی شهید علیمردان خان بختیاری، محقق و نویسنده نیز هدف از این نشست را تقویت همدلی بین بزرگان و معتمدان طوایف عنوان کرد و گفت: جای چنین وارگه ای از بزرگان و معتمدان طوایف خالی بوده  است و با استمرار این همدلی ها گام موثر در زمینه تقویت ارزش های والای قومی چون فرهنگ تکریم بزرگان، تقویت هویت محلی، و عناصری مفید همانند هیاری، سرباره، تسهیل در برگزاری مراسمات عزا و عروسی و سایر مسائل ایلی برداشته خواهدشد.

وی تلاش برای رفع بدعت هایی چون تیراندازی در مراسمات   تسهیل در برگزاری  مراسمات  با حذف غذا  و سوگینه خوانی های پرهزینه  و منع تیراندازی، تاسیس کتاب خانه تخصصی بختیاری در مسجدسلیمان، منع شکار و دوستداری طبیعت تاکید نمود.

مکوندی  افزود: ویژگی های قوم پرافتخار بختیاری را در نگاه رهبری می توان یافت ایشان در پیام به کنگره شهید علیمردان هان بختیاری فرمودند: قوم بختیاری و لُرها جزء بهترین و باوفاترین اقوام ایرانی هستند و به صفت صداقت، شجاعت، غیرت، صفا و پایداری بر عقائد اسلامی و شیعی شناخته می‌شوند.

سرهنگ بهاروند فرمانده انتظامی شهرستان مسجدسلیمان نیز گفت:یکی از دلایل بروز چنین آسیب هایی ضعف آموزه های دینی ست. وی ادامه داد:چیزی گواراتر از سلامت و امنیت نیست و در این رابطه همه ما مسئولیت داریم. فرمانده انتظامی مسجدسلیمان ادامه داد: متاسفانه جوانان به شدت تحت تاثیر فضای مجازی قرار دارند و این وظیفه بزرگان و ریش سفیدان است که جوانان را کنترل و به آنان آموزش دهند در غیر اینصورت ضابطین قضایی موظف هستند با افرادی که قانون شکنی می کنند و با تیراندازی در مراسمات جان خود و دیگران را به خطر می اندازند برخورد نمایند…

دکتر غفار پور بختیار استاد دانشگاه با ابراز خرسندی از حضور در این جمع بزرگان  و ضرورت صیانت از فرهنگ اصیل بختیاری و تقویت سنن ارزشمند چون سرباره و هیاری  بر تلاش بزرگان بر جلوگیری از رشد بدعت هایی که تهدید کننده فرهنگ بختیاری است هچون رسم غلط تیراندازی در مجالس تاکید نمود. وی گفت: قوم بزرگ بختیاری با این ریشه تاریخی و فرهنگی و اثرگذار در جامعه ایرانی، امروز دچار چالش هایی شده است که همت جمعی و عزم ایلی را می طلبد تا با کمک مسئولین، بزرگان و ریش سفیدان مشکلات فرهنگی و غیر فرهنگی ایل بختیاری را بررسی  و چاره اندیشی نمایند…

وی گفت: بسیاری از این مشکلات باید با ابزارهای فرهنگی مورد بررسی قرار بگیرند و گرنه با اقدامات قضایی نمی توان مشکلات را مرتفع نمود.

دکتر پوربختیار در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد:در بحث سوگینه خوانان و یا خوانندگان مراسمات جشن بعضی ها برای اجرای چندساعت حدود 150 الی 200 میلیون تومان دستمزد می گیرند این در حالی ست یک استاد تمام دانشگاه برای یک ماه کار حدود 30 الی 35 میلیون تومان دریافتی دارد!

این نویسنده بختیاری ادامه داد:در رسوم بختیاری در مراسمات تفنگ شلیک نمی کند بلکه تفنگ یک نماد دلاوری ست مثل شیر سنگی که می خواهند نماد شجاعت شخص را نشان دهند و دنبال زیبایی آن نیستند. پور بختیار گفت: برگزاری چنین مراسماتی زمانی مثمر ثمر خواهد بود که تداوم و پیگیری داشته باشد و راهکارهای فرهنگی ارائه شده مورد بررسی قرار بگیرند…

در پایان این نشست  ضمن تاکید بر ایجاد یک دبیرخانه دائمی جهت استمرار فعالیت های وارگه برادری، جمع بندی مباحث مطرح شده در قالب یک بیانیه تنظیم و به امضای حاضران رسید.

 متن بیانیه:

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه پایانی نشست بزرگان؛ معتمدان و نخبگان طوایف  قوم پرافتخار بختیاری مسجدسلیمان  ۲۹تیرماه مصادف با عید سعید غدیر۱۴۰۳

با تاییدات پروردگار متعال و فرخنده ایام عید غدیر خم، سرآغاز طلیعه پرفروغ ولایت مولا امیرالمومنین علی (ع) و ائمه معصومین، نشست صمیمانه بزرگان، معتمدان و نخبگان  قوم پرافتخار بختیاری  در راستای تحکیم برادری ها با هدف انسجام ایلی و تحقق اصل متعالی شورا و مشورت، تلاش برای  تقویت سنن و ارزش های ایلی و آسیب شناسی  بدعت ها که به  مرور برخلاف مصالح فرهنگی اجتماعی ایلی جاری گردیده برگزار و شرکت کنندگان در این وارگه همدلی پس از بحث و تبادل نظر با تاکید بر استمرار این نشست های وحدت بخش و تقویت همدلی ها، با اشاره به وجود ظرفیت های بالقوه طبیعی در مناطق بختیاری چون نفت و گاز بر ضرورت همراهی مسئولان و دستگاههای اجرایی و عموم افراد مرتبط، برای  تسهیل در جذب سرمایه گذاری بخش های خصوصی و دولتی  و اجرای طرح های محرومیت زدایی و اشتغال زا چون پتروپالایش بختیاری تاکید می کنند.

شرکت کنندگان دراین وارگه همدلی بر اهمیت کارکرد فعالانه معتمدان و نخبگان در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و تقویت فرهنگ ریشه دار  بومی، در زمینه برخی از مسائل رواج یافته که سنخیتی با فرهنگ فاخر ایلی ندارد و همت جمعی برای حذف تدریجی این آثار مغایر با فرهنگ ایلی  چون : تیراندازی در مراسمات عزا و عروسی و حوادث مکرر پیش آمده و نیز تلاش و اقدام تدریجی نیک اندیشان به سمت حذف غذا از مراسمات عزاداری که زحمت مضاعف و هزینه سنگین بر صاحبان عزا است و نیز حذف هزینه های غیر ضروری چون سوگینه خوانی های غیرمتعارف و تلاش برای توصیف صفات نیکوی میت آنچنان که زیست و نه با اغراق گویی  و خودداری از راه اندازی سیستم آزار دهنده‌ صوتی در سطح شهر به هنگامه برنامه های عزا،تسهیل در امر ازدواج جوانان با حذف هرگونه سخت گیری ها و توقعات نامعقول، تقویت دوستداری طبیعت زیبای زاگرس که در واقع حیات زندگی بختیاری در طول تاریخ است و منع شکار و توسعه فرهنگ دوستداری طبیعت از اعم مشترکات مورد اشاره در این وارگه همدلی است که تلاش برای تحقق آن توسط دلسوزان و بزرگان درهمه طوایف جلیل بختیاری انتظار می رود.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=64306

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. با سلام. ممنون از انتشار این گزارش جناب مرادی عزیز. واقعا نیاز به چنین برنامه هایی کاملا احساس می شود. امیدوارم با تشکیل یک کارگروه مصوبات این برنامه پیگیری و البته اطلاع رسانی شود.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.