• امروز : دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 1 July - 2024
کل اخبار 11919اخبار امروز : 1
3

وارگه همدلی، نشست صمیمانه بزرگان و معتمدان طوایف، گامی موثر در پاسداشت فرهنگ بختیاری

  • کد خبر : 64334
  • ۰۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰
وارگه همدلی، نشست صمیمانه بزرگان و معتمدان طوایف، گامی موثر در پاسداشت فرهنگ بختیاری

رویش زاگرس/محمدرضا مکوندی: نشست جمعی از معتمدان و بزرگان طوایف بختیاری که به دعوت دفتر امام جمعه محترم مسجدسلیمان و موسسه فرهنگی شهید علیمردان خان بختیاری صورت گرفت را باید اتفاقی مبارک در ایجاد بستری مناسب برای تحقق فرهنگ گوگری برشمرد. توجه و حمایت از سرمایه گذاری بخش های خصوصی و دولتی در منطقه بختیاری […]

رویش زاگرس/محمدرضا مکوندی: نشست جمعی از معتمدان و بزرگان طوایف بختیاری که به دعوت دفتر امام جمعه محترم مسجدسلیمان و موسسه فرهنگی شهید علیمردان خان بختیاری صورت گرفت را باید اتفاقی مبارک در ایجاد بستری مناسب برای تحقق فرهنگ گوگری برشمرد.
توجه و حمایت از سرمایه گذاری بخش های خصوصی و دولتی در منطقه بختیاری که مملو از ظرفیت ها، نفت، گاز، آب و جنگل است چون پتروپالایش بختیاری از مهمترین مطالبات این نشست بزرگان معتمد طوایف مختلف بود.
از دیگر موارد خروجی این وارگه همدلی تقویت گوکری و هم اندیشی در راستای تقویت و حمایت از سنن و آداب ریشه دار و قدیمی کهن ایل بختیاری و شناسایی آسیب های فرهنگی اجتماعی متصور از برخی کارکردها ضد فرهنگی افراد است که متاسفانه مجال رشد آفت گونه ای یافته اند که تهدید فرهنگی محسوب می گردد.
از جمله این آسیب ها که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت: روان سازی برگزاری مراسمات عزا، تقویت رسم نیکو بومی و دینی سرباره برای خانواده متوفی، حذف غذا که هزینه سنگین برای خانواده عزادار است چرا که رنج عزا و تشریفات مربوط به آن از یکسو، تهیه و سرو غذا هم دردسر دیگری است که هزینه سنگینی را طلب می کند که با توجه به گرانی تامین غذا از عقلای قوم انتظار می رود مسئله تامین غذا را از مراسمات حذف کنند.
همچنین برخی سوگینه خوان هایی که با اخذ دستمزدهای سنگین و کمرشکن از مرگ دیگران کسب درآمدهای نامعقول دارند باید در طوایف مختلف با اقدام قاطع بزرگان و همراهی اهالی طایفه طرد و میدان سوء استفاده ایشان محدود شود. ضمن این که برخی از این افراد با اشعاری هیجانی از اسلحه و تیراندازی یاد می کنند که مصداق دعوت به خشونت و نقض امنیت هستند که بزودی بیشتر به آن خواهیم پرداخت…
ایجاد آلودگی صوتی در سطح شهر و درگیر نمودن شهروندان با مرگ یک همتبار نه تنها معقول نیست بلکه سبب تزریق افسردگی به جامعه می شود که برخورد قضایی در توقیف و جریمه خودرو بلندگو دار را طلب می کند.
منع تیراندازی در مراسمات و همچنین منع شکار بالندگان و جانداران که مواهب طبیعت هستند، توجه به محیط زیست بی نظیر سرزمین بختیاری و جلوگیری از قطع درختان از موارد دیگر مطروحه در این نشست بوده که انشالله جامه عمل به خود خواهد پوشاند.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=64334

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.