• امروز : شنبه, ۹ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 29 June - 2024
کل اخبار 11910اخبار امروز : 1
2

سرپرست اداره میراث فرهنگی و گردشگری مسجدسلیمان:
کلیسای نمره چهل مسجدسلیمان از سوی شرکت مخابرات به تعمد به حال خود رها شده تا تخریب و نابود شود

  • کد خبر : 64367
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
<span style='font-family:Tahoma, Geneva, sans-serif;font-stretch:normal;font-size:9px;color:#666666' title=''>سرپرست اداره میراث فرهنگی و گردشگری مسجدسلیمان:</span><br><span style='font-family:ST;font-size:14px' title=''>کلیسای نمره چهل مسجدسلیمان از سوی شرکت مخابرات به تعمد به حال خود رها شده تا تخریب و نابود شود</span>

رویش زاگرس: کلیسای نمره چهل مسجدسلیمان با حدود ۷۰ سال سابقه ساخت یکی از آثار تاریخی این شهرستان است. این کلیسا در دهه ۳۰ شمسی ‌توسط ارامنه ساخته شد و در حال حاضر در دست شرکت مخابرات مسجدسلیمان است. کلیسای نمره چهل معماری فوق‌العاده زیبا و منحصر به فردی دارد که تقریبا می‌توان گفت پایداری […]

رویش زاگرس: کلیسای نمره چهل مسجدسلیمان با حدود ۷۰ سال سابقه ساخت یکی از آثار تاریخی این شهرستان است. این کلیسا در دهه ۳۰ شمسی ‌توسط ارامنه ساخته شد و در حال حاضر در دست شرکت مخابرات مسجدسلیمان است. کلیسای نمره چهل معماری فوق‌العاده زیبا و منحصر به فردی دارد که تقریبا می‌توان گفت پایداری خود را حفظ کرده است. البته در مقطعی خساراتی به آن وارد که توسط اداره میراث فرهنگی از تخریب بیشتر آن جلوگیری شد.
این بنا به جهت محتوا و قدمت و معماری و مباحث اجتماعی مسلماً و قطعاً و موکداً جزو میراث تاریخی، محسوب شده و هرگونه تخریب یا تغییر کاربری آن مشمول پیگیری قانونی، و موجب پیامدهای فاجعه بار فرهنگی، بین المللی و اجتماعی عمیقی خواهد شد…
سرپرست اداره میراث ‌فرهنگی مسجدسلیمان در این رابطه می گوید:
کلیسای نمره چهل مسجدسلیمان از سوی سازمان متولی آن یعنی شرکت مخابرات به تعمد به حال خود رها شده تا تخریب و نابود شود.
ایوب سلطانی، ادامه داد: این کلیسای تاریخی به تعمد رها شده است زیرا با توجه به وضعیت فعلی کلیسا عدم مرمت و استحکام‌ بخشی مساوی با تخریب و ساخت یک بنای جدید به جای این کلیسای تاریخی است.
او با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته با پیگیری مستمر دوستداران میراث فرهنگی اولین شورای حقوق عامه توسط دادستان مسجدسلیمان با موضوع تعیین تکلیف این اثر تاریخی برگزار شد خاطرنشان کرد: پس از بررسی مدارک لازم مشخص شد که شورای خلیفه‌گری ارامنه طی قولنامه‌ای در دفترخانه این کلیسا را به شرکت مخابرات واگذار کرده است‌.

وی اضافه کرد: دادستان وقت مسجدسلیمان شرکت مخابرات را مکلف کرد تا زمان تعیین تکلیف این بنا یک نگهبان برای حراست استخدام کند که تبدیل به پاتوق معتادان و زباله‌دان نشود اما شرکت مخابرات به هیچ‌ یک از تکالیف تعیین شده عمل نکرد.
سرپرست اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مسجدسلیمان تصریح کرد: در سال‌های گذشته رییس شرکت مخابرات سقف کلیسای تاریخی نمره چهل را به عنوان ضایعاتی فروخت!
او با اشاره به نامه‌نگاری‌هایی که اداره میراث ‌فرهنگی مسجدسلیمان با شورای خلیفه‌گری به عنوان متولی اصلی برای حفاظت و جلوگیری از تخریب این کلیسای تاریخی داشته است گوش‌زد کرد: گویا قرار نیست هیچ یک از نامه‌ها و درخواست‌ها به نتیجه برسد تا زمانی که این بنای تاریخی به طور کامل تخریب و طبق برنامه قبلی شرکت مخابرات ساختمان جدیدی به جای آن ساخته شود.
سلطانی خاطرنشان کرد: طبق ماده ۹۸ برنامه پنج ساله توسعه ششم کشور دستگاه‌های دولتی که بناهای تاریخی در تملک دارند موظف‌اند با هماهنگی و نظارت میراث فرهنگی برای حفظ و نگهداری بناهای تاریخی مرمت‌های لازم را انجام دهند.
وی افزود: کلیسای نمره چهل مسجدسلیمان مورد خاصی است که اداره میراث ‌فرهنگی به دلیل عدم تملک نمی‌تواند طرح‌های مرمتی را برای آن اعمال کند.
سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی مسجدسلیمان همچنین اظهار کرد: پرونده ثبت ملی کلیسا ارامنه نمره چهل مسجدسلیمان تشکیل شد و قرار است این کلیسای تاریخی براساس برنامه‌ریزی پس از بررسی در شورای ثبت ملی آثار تاریخی کشور در فهرست آثار ملی ثبت شود.
سلطانی ابراز امیدواری کرد: ثبت ملی این اثر تاریخی اقدامی اثربخش به منظور ملزم‌ کردن مالک به مرمت و استحکام‌بخشی و حفظ این اثر تاریخی ارزشمند از تخریب باشد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=64367

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.