• امروز : دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 1 July - 2024
کل اخبار 11919اخبار امروز : 1
3

همایش تجلیل از قهرمان محمدی شاعر برجسته بختیاری در اصفهان

  • کد خبر : 64446
  • ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹
همایش تجلیل از قهرمان محمدی شاعر برجسته بختیاری در اصفهان

رویش زاگرس: با حضور جمعی از شاعران، نویسندگان و فرهیختگان بختیاری و جمعی از مردم ادب دوست استان های اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان و خوزستان از قهرمان محمدی شاعر و نویسنده برجسته بختیاری تجلیل شد. به گزارش پایگاه خبری رویش زاگرس در این مراسم که به میزبانی انجمن شعر شاعران بختیاری در اصفهان […]

رویش زاگرس: با حضور جمعی از شاعران، نویسندگان و فرهیختگان بختیاری و جمعی از مردم ادب دوست استان های اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان و خوزستان از قهرمان محمدی شاعر و نویسنده برجسته بختیاری تجلیل شد. به گزارش پایگاه خبری رویش زاگرس
در این مراسم که به میزبانی انجمن شعر شاعران بختیاری در اصفهان و در تالارخانه کارگر اصفهان برگزار شد دکتر اردشیر صالح‌پور نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاههای تهران در این آیین باشکوه گفت: من فکر می کنم قهرمان محمدی یکی از تاثیرگذارترین چهره های فرهنگی بختیاری ست و ما اکنون گرد هم آمده ایم تا بخشی از زحمات قهرمان محمدی را پاس بداریم. وی ادامه داد:فروتنی ایشان یکی از خصایص اخلاقی این انسان فرهیخته می باشد و در هر رویدادی که نام بختیاری در آن بود یکی از پایه های اصلی آن مراسم بوده است.
دکتر صالحپور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد:بختیاری ها علیرغم حضور قدرتمندانه در تاریخ هرگز به منزلت حقیقی خود نائل نشده اند و البته همواره در خدمت ایران زمین بوده اند. وی ادامه داد: باید پذیرفت علیرغم فرهنگ غنی بختیاری ها در اصفهان هرگز تریبون و مکانی برای فعالیت های فرهنگی در این نداشته اند و این در حالی ست که در تمام شهرها و محلات اصفهان بختیاری ها حضور دارند و به نوعی اصفهان جزئی از جغرافیای بختیاری ست.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در 50 سال اخیر بختیاری تنها از بستر فرهنگ توانسته است هویت خود را بازآفرینی کند و منزلت قلم می تواند ما را به هم نزدیک کند…
دکتر عباس قنبری عدیوی رییس سازمان ایرانگردی استان چهارمحال و بختیاری و استاد دانشگاه نیز از اهمیت فرهنگمردم و ادبیات ایران و اقوام ایرانی همچنین ضرورت کارهای تحقیقاتی و ریشه دار در مراکز دانشگاهی و پژوهشی همچنین ضرورت آسیب شناسی پژوهش های بختیاری شناسی سخن به میان آورد و گفت: نقش قهرمان محمدی در فرهنگ و ادبیات استان های زاگرس نشیبن غیرقابل انکار است.
دکتر قنبری در پایان از فعالیت های پژوهشی همه کسانی که نقش مهمی در تاریخ، فرهنگ و ادبیات بختیاری داشتند تشکر و قدردانی نمود.
استاد قهرمان محمدی شاعر بختیاری در این آیین فرهنگی و ادبی نیز ضمن تقدیر از بانیان این همایش گفت: هرچند شاعرانی با سبقه ادبی بزرگی در اصفهان و دیگر مناطق بختیاری نشین وجود دارند که می بایست از این بزرگان تجلیل می شد اما خوشحالم که مردم ما قدر نویسندگان و شاعران خود را می دانند و به هنگام حیات شان از آن ها دلجویی و تجلیل می کنند.
وی در پایان گفت: شاعران، نویسندگان و پژوهشگران زیادی داریم که برای چاپ آثار فاخر خود نیاز به حمایت و پشتیبانی علاقمندان تاریخ و ادبیات بختیاری دارند.

غلامعلی بهرامی آسترکی شاعر بختیاری دبیری و غفور سخندری احیاء گرخط تعلیق اجرای این مراسم را بر عهده داشت.
همچنین شاعران و نویسندگانی همچون دکتر اردشیر صالحپور، دکتر عباس قنبری عدیوی، هرمز پرویزی بابادی، فیض الله طاهری و صدها تن از علاقمندان به بختیاری در این مراسم حضور داشتند.
هوشنگ فرجی نویسنده و روزنامه نگار خوزستانی به نیابت از اهالی رسانه، شعر و نویسندگان جنوب حلقه گل افتخاری را به گردن استاد قهرمان محمدی انداخت.

نگاهی به آثار استاد قهرمان محمدی
کتاب بر شانه های زردکوه که مختصری از اشعار قبل از انقلاب و اشعار نیمه اول دهه هفتاد بود – درسال 76 به زیور چاپ آراسته گردید . سپس کتاب شعر پدر، دو عنوان گزیده شعر بختیاری یک و دو که از اشعار وی و دیگر شعرای بختیاری و یک عنوان کتاب به نام بانوان شعر و ادب بختیاری توسط این شاعر تالیف و مورد استقبال قرار گرفت.
استاد قهرمان محمدی در شعر فارسی و لری بختیاری دارای طبعی لطیف و روان و در هر دو دارای آثار بدیعی است. اشعار وی آیینه ای تمام رخ از اندیشه، ذوق و احساس، دردمندی، عاطفه ی اوست که به صورت شاعرانه با واژه گان ناب و مضامین فرهنگی، تاریخی، ادبی و عامیانه بختیاری عجین شده اند. او در شعرش به دور از پیچیدگی های کلامی و زبانی با بهره گیری از واژگان ناب و اصیل گاهی به توصیف فضای ایلیاتی دوران گذشته ی سرشار از حس نوستالوژی می پردازد و گاهی با آرمان خواهی و دغدغه های امروزی مقصود خویش را در بافتاری بختیاری با ساختار عروضی بیان می کند. از دیگر برجستگی های آثار وی بهره گیری از تلمیحات متعدد تاریخ اسطوره ای، تاریخ ایران و تاریخ بختیاری است که مبین تسلط و علاقمندی شاعر به این مقوله است که به درستی و استادی در شعر وی نمایان است.

گزارش: هوشنگ فرجی

تصاویر:اصغر پورمند آسترکی

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=64446

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.