• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
کل اخبار 12155اخبار امروز : 1
7

جلسه شورای توسعه و صیانت از میراث فرهنگی شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد

  • کد خبر : 65256
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸
جلسه شورای توسعه و صیانت از میراث فرهنگی شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد

رویش زاگرس: با حضور محمد خسروی شهردار، ایوب سلطانی رئیس اداره میراث فرهنگی، علی قنبری رئیس و فرشید داودی نایب رئیس شورای شهر مسجدسلیمان همچنین مسئولین دفتر دکتر رضا جباری، جلسه شورای توسعه و صیانت از میراث فرهنگی شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری رویش زاگرس رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان […]

رویش زاگرس: با حضور محمد خسروی شهردار، ایوب سلطانی رئیس اداره میراث فرهنگی، علی قنبری رئیس و فرشید داودی نایب رئیس شورای شهر مسجدسلیمان همچنین مسئولین دفتر دکتر رضا جباری، جلسه شورای توسعه و صیانت از میراث فرهنگی شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری رویش زاگرس رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان مسجدسلیمان گفت: اعتقاد ما این است که نگاه تعاملی باید جایگزین نگاه تقابلی شود چرا که با تعامل می توان ضمن حفظ مواریث فرهنگی به توسعه فرهنگی شهر نیز کمک کرد.
وی ادامه داد: هر جا اثر تاریخی و میراث فرهنگی آسیب ببیند و تخریب شود، همه هجمه ها به سمت این سازمان است و ما به عنوان مسئول و متولی میراث فرهنگی وظیفه حفظ، احیا و مرمت این آثار را داریم انتظار داریم همه در حفظ و احیا به ما کمک کنند زیرا اگر شناسنامه ملتی از بین رود فاقد هویت می شود.
سلطانی همچنین بر توجه به ضوابط میراث فرهنگی در اخذ سند و اخذ مجوز ساخت و ساز و پروژه های عمرانی توسط ادارات تاکید کرد و گفت: ساخت و ساز در محدوده بناهای تاریخی و بافت‌های فرهنگی – تاریخی فقط با تأیید میراث فرهنگی مجاز است و هرگونه اقدام از جمله صدور مجوز ساخت به لحاظ قانونی ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از شهردار و اعضای شورای شهر گفت: از آنجا که مهندس خسروی و اعضای محترم شورای شهر از فرزندان مسجدسلیمان هستند بخوبی دغدغه های ما را درک می کنند و تاکنون تعامل خوبی با اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان داشته و از پیشنهادات این اداره نیز استقبال کرده اند که امیدواریم این تعامل همچنان ادامه داشته باشد.
محمد خسروی شهردار مسجدسلیمان نیز در این نشست بر تقویت همکاری‌های مشترک تاکید و آمادگی شهرداری برای همکاری با میراث‌فرهنگی را اعلام کرد.
وی هویت هر جامعه ای را میراث فرهنگی آن جامعه دانست که نه تنها گذشته بلکه معاصر را هم پوشش می دهد.
شهردار مسجدسلیمان جذب سرمایه گذار را یک مبحث مهم دانست و گفت: باید در این مورد تعامل سازنده ای باشد تا بتوانیم به بافت تاریخی شهر کمک کنیم.
وی نگاه انتفاعی را نگاهی منفی دانست و گفت: لزوما باید تعامل را حفظ نموده تا شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.
علی قنبری رئیس شورای شهر مسجدسلیمان نیز با بیان این که بیش از ۷٠٠ میلیارد تومان عوارض آلایندگی به شهرستان اختصاص داده شد اما ریالی برای کارهای فرهنگی در نظر گرفته نشده است. وی ادامه داد: متاسفانه بعضی شهرها بدلیل کم کاری ما در امور فرهنگی بسیاری از اولین ها را به نام خود ثبت یا در حال انجام آن هستند. وی ادامه داد: تلاش خواهیم کرد از بودجه آلایندگی مبلغی جهت اقدامات فرهنگی و احیا مواریث فرهنگی در نظر گرفته شود چرا که این وظیفه ذاتی شهرداری ست در کنار میراث فرهنگی باشد،میراثی که تبدیل به فرهنگ نشد و این ضعف متولیان شهرستان از گذشته تا کنون است.
وی ادامه داد: قطعا شهردار و اعضای شورای شهر در کنار میراث فرهنگی خواهند بود و آمادگی کامل خود را جهت هر نوع همکاری با این اداره ارزشمند اعلام می نماییم.
فرشید داودی نایب رئیس شورای شهر مسجدسلیمان نیز گفت:
شورای شهر سعی دارد در کمال آرامش و به دور از حواشی به مشکلات مردم رسیدگی کند و بی شک از عوارض جدید آلایندگی مبلغ قابل توجهی را به پروژه های فرهنگی اختصاص خواهیم داد.
وی مقوله فرهنگ و میراث فرهنگی را بسیار مهم دانست و گفت: قطعا شهرداری در کنار میراث فرهنگی ست و آمادگی داریم پروژه ها و برنامه های مد نظر میراث را بررسی و تا پایان پیگیری نماییم.
علیار حسینی مسئول دفتر نماینده مسجدسلیمان نیز در سخنانی اظهار کرد: تعصب حفط و احیا میراث فرهنگی باید همگانی شود. وی ادامه داد: از فضای همدلی به وجود آمده میان این دو ارگان باید نهایت استفاده انجام شود و امیدوارم با تشکیل یک کارگروه تخصصی هر چه سریع تر شاهد اجرایی شدن مصوبات باشیم.
وی تهیه دایره المعارف صنایع دستی، ثبت حداقل ۲٠ اثر ملی ، تهیه فیلم مستند کوچ بختیاری از مبدا تا مقصد با همه ابعاد آن و با نگاه میراث فرهنگی، پیگیری احداث اردوگاه آموزشی تفریحی در اندیکا، پیگیری حفاظت منطقه کلگه زرین و قبرستان خارجی ها و ارامنه ، ثبت میراث شفاهی معنوی را از جمله موارد قابل پیگیری دانست و ابراز امیدواری کرد با تداوم این نشست ها هر چه سریع تر باید عملیاتی شوند.

به گزارش پایگاه خبری رویش زاگرس در پایان این جلسه مصوب گردید: کارگروه تخصصی در خصوص بررسی و رفع مشکلات حوزه میراث فرهنگی در تعامل با شهرداری و ادارات مرتبط تشکیل شود، مقرر گردید شهرداری مسجدسلیمان با توجه به تعدد محوطه های باستانی و تاریخی در بافت شهر قبل از اقدام به مطالعات اجرای پروژه های شهری نسبت به اخذ استعلامات لازم از میراث فرهنگی و گردشگری اقدام نماید.
مقرر گردید شهرداری مسجدسلیمان در خصوص عمل به مصوبات تفاهم نامه دی ۱۴٠٠ در خصوص رفع موانع جاده فرودگاه اقدام نماید.
همچنین مصوب شد جلسات مرتبط در خصوص مصوبات فوق و رفع مشکلات حوزه میراث فرهنگی و شهرداری با نهادهای مرتبط بصورت ماهانه برگزار گردد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=65256

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. جلسه اداری هستش اصولا درهمچین مواقعی گذاشتن کلاه برسرغیرمرسوم بوده خواهشااین بی کلاسی راکناربگذاریدولااقل برای کارمندان دیگرحرف درنیارید.اون اقاهرکسی هست نمیدونه درفضای بسته وجلسه اداری گذاشتن کلاه برسریعنی بی فرهنگی.

  2. گریه باید کرد بسیار وقتی که:::::::::::
    با سلام و عرض ادب به محضر همه دلسوزان تمدن کهن ایران زمین و بخصوص تاریخ و داشته های تمدنی زادگاه مان مسجدسلیمان : نه جایگاه اولین های شرکت نفت بلکه سرزمین اولین های تمدن کهن ایران زمین
    و اما ………
    متأسفانه در مورد میراث گذشتگان در استان به طور کلی و در شهر ستان مان به طور خاص، بسیار کم کاری شده «چه در سطح کشوری و چه در سطح استان و شهرستان …. این مورد را می توان با چند سئوال از مردم استان و میزان اطلاعات شأن در شناخت استان و داشته های باستانی و نیز طبیعیآن به خوبی دریافت و دانست …..
    وقتی فرزندان ساکن در خود شهرستان و‌حتی در نزدیکی کمتر از دو سه کیلومتری بعضی از آثار باستانی ، اطلاعی از این آثار و میراث اجداد خود بی اطلاع هستند …. باید به خودمان لعنت بفرستیم ، چرا که کم کاری کرده ایم ….. وقتی پول و طمع و فاکتورهای کلان …..ملاک انجام هر کاری شده و فاکتورهای بزرگ جانشین عرق و تعصب به تاریخ و فعالیت در بعد شناخت تمدن مان شده ….باید در بردنشانده خرهای عشایر « گِلو» بخورند و خاک به پا بکنند و در سرمسجد بچه های منطقه قایم باشک بازی بکنند و در بُت های دلا چوپانان سیبل تیر اندازی به راه بیاندازند و فرزندان عشایر روستای پل نگین «پل شرین و فرهاد» ندانند که بت های دلا و چشمه آب پازنان کجایند ندانند که هبندگذرگاه آبی سنگی سخره ای زیر پایشان مربود به چه زمانی و …‌است ….وقتی وزارت راه بَرد گوری سر تنگ چلو‌ و شیمبار و …. را پس از چند هزار سال نابود بکند وقتی پیکر تراشی های شرین آب های موری را بتراشند و نابود کنند …..وقتی سنگ قلعه های آندیکا شناژ و پی خانه های روستایی بشود …
    وقتی تُر راه های دلا و برد سیلا و تاراز و راه خانی و راه گله راه و ….. به فراموشی بروند. .‌‌‌ ‌‌‌‌وقی جاده غار پبده ی چندین هزار ساله یک تابلو ایستگاه کنار جاده ای و توقف گاه و راه پله و نوشته راهنمای تاربخی ندارد ….. وقتی تونل پل شرین و فرهاد را به نام پل شیمبار «یک منطقه » در تصور ره گذران پل آهنی ماشین روی ده ساله ، معروف بکنیم ….
    وقتی از داستان ها و سرگذشت های حوادث شیمبار و فرهاد و عشق شیرین و تیشه و چگونگی حفر تونل گذر آب شیمبار را نگوییم و ندانیم .‌‌
    ‌‌وقتی یک برنامه استانی با تبلیغات فراگیر در مورد آبرگرم گلگیر نداشته باشیم باید مردم استان نام آب گروها و آب معدنی های استان اردبیل را بدانند و سفر یک ساعت را به سفر چند روزه برای به ه وری از این موقعیت ها تبدیل کنند
    وقتی نقشه های باستانی . برگ بروشور و راهنمای و …. در دروازه شهر هایمان نصب نشده و قرار ندارد …‌
    وقتی که مردم شهر مان نداند خانه های مسکونی عصر حجری خانواده خود بنده در دهی به نام موری و نیز روستای خاص کتک و چال سکه و چشمه های عینوک و تنگ سرداب و پیر صالح ابراهیم کوه نشین شیمبار و ….کجایند .‌‌ ‌.
    وقتی مردم ما حتی بسیاری از مردم شهر ما ندانند اولین نیروگاه برق کشور در بازار تمبی میجدسلیمان است … و فنی مردم استان من ندانند بیش از یه قله برف گیر بالای سه هزار و پانصد متر در کنار جلگه همیط با دربایسان دارند ….. وقتی مردم استان و شهر من ندانند که انحراف دمای دو نقطه از ایتاندمن در مرداد ماه بیش از سی درجه و در شب بیش از چهل درجه است …..
    وقتی مردم استان من و کشور ندانند در خوزستان پایگاه اول گرما در کشور در مرداد ماه یخچال های وسیع در کوهستان کبنوح و سپید کوه و ماغارون و کارون و …..‌‌داریم ….
    وقتی بزرگترین سازه های آبی جهان و خاور میانه متناسب با زمان ساخت در اهواز و دزفول . سوستر و بهبهان و ایذه و ….. را نشناسند وقتی دره و‌گور ها و دیگر آثار گتوند گنگ مانده ….. وقتی مردم ندانند رودخانه بهمن اردشیر و شهرهای که روبان و پیان و پارسوماش کجایند …
    وقتی مردم شهر من آهن باقی مانده از پایه و بیخ و بن اولین دکل های انگلیسی برق در شهر را از روی فقر مالی و فقر فرهنگی از عمق زمین در می آورند تا به بازیافتی بفروشند…. ‌‌وقتی مردم شهر من ندانند چند امام زاده و بزرگ و نیم نام …. در هفت شهیدان در زیر یک گنبد مدفونند‌ و‌ که هستند … وقتی هموطنان و حتی هم استانی های ما ندانند یکی از زیباترین مناظر و پل های خاورمیانه در بین لالی و مسجد سلیمان و دیگری در دهدز هستد ، وقتی مردم ما ندانند تغییر نام شهر کوچک و کوهستانی دهدز به دزپارت بر چه اساس این …. وقتی پل پاپیلا شناخته برای نه تنها مردم کشور . استان بلکه برای مردم و فرزندان ایذه هم نیست … ‌‌وقتی مردم استان و‌حتی شهر من تصور کنند اولین پالایشگاه ایران آبادان است و نه بی بی بان و توبزون و در مسجد سلیمان دیگر…… وقتی مردم استان من نمی دانند چند چشمه آب شیرین در مسجد سلیمان( تنها شهر چشمه دار گرمسیری استان ) وجود دارد. وقتی مردم ایران و حتی مردم استان ندانند که خوزستان هم پای فارس و کرمانشاه و ….. یکی از بزرگترین مراکز تمدن آریایی ایرانی است و نامهای اهواز و خرمشهر و
    مسجد سلیمان و بهبهان و ماهشهر و‌هندبجان و را از دو و سه هزار سال پیش ندانند .‌‌ ‌وفتی که مردم شهرهای استان ندانند علی ابن مازیار اهوازی کیست و کجاست و …..وقتی مسافران کشوری و بازدید کنند گام نوروزی از استان نمی دانند که به کجا باید بروند و یک راهنما و‌راه بلد درست و یک دفتر و پایگاه اطلاع رسانی و تابلوی هدایت و ….. جز چند پسر بچه بی اطلاع از تاریخ و تمدن که گاه در بعضی ورودی ها زیر یک سیاه چادر «بهون» نشسته اند ….. و امکانات استفاده از رودخانه خروشان دره بر گ گدار لندر و سدهای بسیار مهم و جلوه های طبیعی استان و جنگل ها و دره ها و چشمه یاران و آبشارها و مناظر زیبای بهاران و دیگر فصول استان ناشناخته ماند و خلاصه می شود به چند عکس از سد و دره کارون در دزپارت و آبسارهای نیمه گرفته وپخسک و تر شوستر و ….. وقتی جمعیت میلیونی از کشور به دزفول و شوشتر و مسجد سلیمان و ایذه و ….ما نمی آید وقتی ….حدود چهار صد کیلومتر مرز دریایی در استان داریم اما یک مکان آماده شده و مناسب ساحلی برای مسافران نیست و….. وقتی یک خاکریز و سنگرهای باز سازی شده در غرب اندیمشک و دپوی تانک و‌توپ ها در این منطقه و در عین دو اهواز و‌ در جاده اهواز آبادان و یه راه ماهشهر در حصر آبادان باقی نمانده و بازسازی نشده برای همیشه تاریخ نیل های بعد مان …..
    وقتی بندر و بار انداز کشتی های تجاری در شهر شوشتر و در عمق بیش از سیصد کیلومتری خشکی نسبت به ساحل خلیج فارس به کوری رفته و سمبلیک و تاریخی باز سازی نشده است « بندری در دل خشکی » …. وقتی قلعه ها و جاده های شاهی منطقه اندیمشک و الوار ‌و ‌آ
    تسکدهدهای منطقه بهبهان و گچساران تا رامهرمز و…. نیست سده تند و …… وقتی راه آهن مسجد سلیمان نیست و نابود شده «اولبن راه آهن ایران زمین » وقتی که قلعه ها و آثار رامهرمز فراموش شده اند و‌…. وقتی که نود درصد مردم حتی خوزستان ندانند فرمانده دلاور و استعمار ستیزی به نام یعقوب لیث رویکرد زاده در کجا به خاک شده و….
    وقتی…… وقتی……وقتی….
    باید بپذیریم که عرق ملی و تعصب به میراث کهن این سرزمین و منطقه ما و استان و جهانگردی و درآمدزایب و رفاه و اشتغال و …. در استان و کشور مان ضعیف و ناکار آمد و بی ارزش است و ما نالایق در این مواردیم ….. و
    و هزاران وقتی دیگر ….
    با آرزوی موفقیت و سلامتی برای دلسوزان واقعی در شهر و استان و‌کسورمان در موارد مطرح شده
    و
    به امید تلاش مخلصانه و مومنانه و از روی ایمان و اعتقاد به تمدن و گردشگری و حفظ ارزشهای تاریخی و تمدنی و آبادی استان و شهرستان و‌کشور و …..
    خدری غریبوند _ از اهواز

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.