• امروز : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 21 September - 2024
کل اخبار 12169اخبار امروز : 1
4

گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان از همايش بي بي مريم بختياري

  • کد خبر : 7096
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۸:۳۱

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- همایش نکوداشت بی بی مریم بختیاری با حضور پر شور مردم و مسئولین در سالن سرپوشیده شهید بهنام محمدی برگزار شد. به گزارش سایت خبری باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان در ابتدای این همایش بیژن حسینی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر همایش نکوداشت بی بی مریم بختیاری ضمن خیر […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- همایش نکوداشت بی بی مریم بختیاری با حضور پر شور مردم و مسئولین در سالن سرپوشیده شهید بهنام محمدی برگزار شد. به گزارش سایت خبری باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان در ابتدای این همایش بیژن حسینی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر همایش نکوداشت بی بی مریم بختیاری ضمن خیر مقدم به حضار گفت: شورای فرهنگ عمومی شهرستان مسجدسلیمان طرح همایش نکوداشت بانوی ایل شیرزن بختیاری سردار مریم بختیاری را در دستور کار داشت و ما هم مقدمات این همایش وزین را فراهم نموديم. وي در ادامه گفت:

تقدیر و تشکر مي كنم از همه عزیزان و شمایی که دلتان برای اصالت خودتان می تپد. این برنامه تقدیم می شود به تمام شیر زنان و شیر مردان و مقام شامخ زن. این همایش عظیم صرفاً به منظور حرمت نهادن به مقام مادر و مقام زن برگزار می شود.  همه می دانیم که درصد عظیمی از جامعه ما را زنان نجیب و شریف تشکیل می دهند، تاثیر زن در جامعه 100درصد است، اگر زن نبود مردها هیچ وقت پا نمی گرفتند.

بززگان ما فرموده اند: که از دامان زن مرد به معراج می رسد. پشت سر هر مرد موفقی شیرزنی شایسته قرار دارد. بارها شنیده ایم بهشت زیر پای مادران است. به امید روزی که تمام خواهرانمان و همه شيرزنان بختياري به این خودباوری برسند که می توانند همچون سردار مریم بختیاری باشند و برایشان بزرگداشت گرفته شود. حسيني گفت: بنده به عنوان دبیر همایش از تمام کسانی که در برگزاری این برنامه ما را یاری کرده اند کمال تشكر و سپاسگزاري را دارم… به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان مهندس گوروئی فرماندار مسجدسلیمان سخنران بعدی این جلسه بود. وی ضمن تبریک مقام زن گفت: ادای احترام می کنم به بانوی بزرگ ایل بختیاری سردار بی بی مریم. بانویي که مقام معظم رهبري به نیکی از ایشان و فرزند برومندش شهيد علی مردان خان یاد کرده اند. وي ادامه داد: مقام معظم رهبری در جلسه ای که ما در خدمتشان بودیم از ما خواستند که مراسمی در خور شأن این عزیزان گرفته شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفتند: اتفاق خوبی که دارد در اين شهر می افتد تقویت همدلی بین مردم است. و ادامه داد: استاندار محترم دستور داده است تا هفته آينده جلسه اي با حضور تمامي مديران كل استان و همچنين با حضور دكتر اسماعيل جليلي نماينده محترم مردم در مجلس شوراي اسلامي براي حل و پيگيري مشكلات مسجدسليمان برگزار شود و اين نويد روزهاي خوب را مي دهد.

ايشان در ادامه از دکتر اسماعيل جلیلی به خاطر پيگيري مشکلات شهرستان تشكر نمود و گفت: به لطف پیگیری های ايشان و همه مسئولین مسئله پتروشیمی حل شده است و آلومینیوم هم كه تنها مشکلش زمین بود با پیگیری هاي مسئولین شهرستان و دستور ویژه استاندار به صورت قطعی مرتفع شده است.

حجت الاسلام امینی به عنوان سخنران بعدي اين همايش پشت تريبون قرار گرفت و گفت: حلول ماه رجب و میلاد حضرت امام باقر (ع) را تبريك عرض مي كنم و تشکر می کنم از دست اندرکاران برگزاری این برنامه، امیدوارم که به همت مسئولین محترم از جمله نماینده محترم و فرماندار گرامی امسال برای مسجدسلیمان علاوه بر سال فرهنگی سال اقتصاد هم باشد. وی ادامه داد: سالی که نکوست از بهارش پیداست. مسجدسلیمان بهار خوبی داشت بزرگداشت دو عزیز شهيد علی مردان خان و مادر گرامی اش بی بی مریم بختیاری. برای من جالب است بانویی به نام بی بی مریم بختیاری برای من جالب است بانویی به نام بی بي مریم بختیاری در 100سال پیش یک جزء از قرآن مجيد را حفظ بوده است، اهل نوشتن و خاطره ثبت کردن بوده است.

بی بی مریم اگر تفنگ به دست گرفت، اگر سواد ذخیره کرد اما نسبت به بعضی از اصالت های ایرانی گری و بختیاری گری خودش بی توجه نبود.او میگوید: پدرم مسلمان حقیقی بود، متعصب بود، همیشه نمازشب می خواند ، هر سال در گرمای پر حرارت رجب و شعبان روزه می گرفت و…

ایل ما رگ و ریشه دار است، ایل ما با اصالت، نجیب و اصیل است. در کتاب خاطرات بی بی مریم آمده است: پدرم حسینقلی خان سر از پا نمی شناخت برای این که به فقرا کمک کند، به فقرا پول بدهد …

نماينده ولي فقيه در مسجدسليمان ادامه داد: محور اصلی ایران بزرگ ما بختیاری های سربلند هستند. من امشب به مقام این بانوی بزرگ افتخار می کنم. به این بانوی روشنفکر. بانویی که 100 سال پیش ناراحت بود از اين كهکه چرا دیگران راه آهن دارند و ما نداریم، ديگران راه شوسه دارند و ما نداریم، این ها چیزهایی است که در کتاب خاطراتش آمده است …

حجت الاسلام اميني در پايان سخنانش گفت: دو نکته بگویم اول آن كه: ثبت تاریخی مهم است. دکتر جلیلی هم فرمودند که با وزیر آموزش و پرورش صحبت کرده ام كه البته بايد با شورای فرهنگ عمومی کشور نيز صحبت کرد. باید نام این مادر و پسر مثل بهنام، آن شیر بچه 13ساله ایل و تبارمان ثبت صفحات پر افتخار مملکت شود.

وی گفت: ما نیاز داریم به احیاء سبک های اصیل اسلامی ایرانی. من نه از روی مبالغه بلکه از روی مطالعه مي گويم كه بختیاری های عزیز یک گنج هستند. بياييد دست به دست هم بدهیم و این گنج را استخراج کنیم. همان گونه كه رهبر عزیز فرموده اند: بختیاری ها مرکز نقل مشروطه در تاریخ مشروطه هستند این ها را باید احیاء و تیدیل به فیلم و سریال کنیم. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان آخرين سخنران اين همايش دكتر اسماعيل جليلي نماينده مردم مسجدسليمان در مجلس شوراي اسلامي بود كه گفت: خداوند را شاکر هستم که چنین مردمی را در سرزمین بختیاری و خصوصاً در پایتخت آن يعني مسجدسليمان داريم که همواره پشتیبان اسطوره ها و مفاخر فرهنگی خودشان هستند و نشان داده اند همیشه براي تاریخ بختیاری و ایران اهمیت قائل هستند.

گرامی می داریم یاد شهدای انقلاب، شهداي دوران دفاع مقدس و همچنين مادر شهید علیمردان خان بی بی مریم بختیاری را. اگر امروز بانو بي بي مريم براي برگزاري نكوداشت شایسته است به این دلیل است که این شایستگی سینه به سینه منتقل شده است و … شاید بپرسید بی بی مریم چه ویژگی داشته که ما پس از 100 سال برای او گرامی داشت مي گیریم؟ مهم این است که یک شخصیت اجتماعی چقدر توانسته در حوزه اجتماعی و فرهنگ ایلیاتی اثر بگذارد که بعد از یکصد سال وقتی اسم و خاطرات او را مرور می کنیم بر خودمان می بالیم که این بزگ زن وابسته به خانواده بختیاری ست و افتخار می کنیم که پیشکسوت زن سياسي ایران متعلق به حوزه ماست.

بی بی مریم خان زاده است اما تن به سختی ها می دهد. در کنار مردان به مبارزه می پردازد و گاهی پیشگام مردان می شود. این جاست که یادمان می آید که در بیشه باید شیر باشد می تواند زن باشد، می تواند مرد باشد. و اینجا این شیر زن را به تاریخ ما معرفی می کند.

نماينده مردم مسجدسليمان، هفتكل، لالي و انديكا در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: کسانی که روحیه مبارزه، استبداد ستیزی، هویت بخشی به کشور را دارند در طول تاریخ به یادها خواهند ماند. امسال سال فرهنگ است و چه خوب مجموعه هنرمندان بختیاری، مجموعه فعالین حوزه فرهنگ در مسجدسلیمان تلاش های خودشان را با رویکرد فرهنگ مبارزاتی ایران به نمایش گذاشتند. امیدوارم راهی را که در این شهر شروع کردیم برای هویت بخشی به این فرهنگ، برای انتقال مفاهیم از نسل گذشته به نسل فعلی و ایجاد این شور و هیجان در نسل های آتی که چشم مردم کشور به آن ها دوخته شده است بتوانیم گام های مهمی برداريم.

و برای تحقق اهدافی بزرگ همه همراه و همگام باشيم. فارغ از دغدغه های سیاسی، سوء استفاده ها، بد اخلاقي ها… من مطمئنم با وجود مردان و زنان بزرگ که در این دیار وجود دارد می توانیم شاهد شکوفایی فصل جدیدی در حوزه فرهنگ بومی باشیم.

امیدوارم همان گونه که در 100 سال پیش مسجدسلیمان با شروع نفت آغاز تغییرات سیاسی اقتصادی را در کشور رقم زد امروز هم با این رویکرد هویت بخشی به مفاخر کشورمان به خصوص زاگرس میانی كه جایگاه و خاستگاه بختیاری ست همچنان در ایفای نقش تاثیر گذار خودش برای آینده کشور موفق باشد.

حاشيه ها:

آرمان موري احمدي و ثريا زنديار مجريان اين برنامه بودند.

علي تاجميري، كوهيار بختياري و كورش اسدپور با اجراي آهنگ هاي محلي سالن را به وجد آوردند.

زينب ممبيني با قرائت شعر باعث تشويق حضار گرديد.

شاهنامه خواني نيوشا احمد زاده باعث تشويق حاضرين در اين همايش شد. اگر چه پوشيدن چوقا باعث اعتراضاتي نيز گرديد كه ايشان گفتند: من اين چوقا را پوشيدم كه بگويم زن بختياري چيزي از مرد بختياري كم ندارد…

گرماي بيش از حد سالن و كمبود آب باعث شد كه بعضي از حاضرين در اواخر جلسه سالن را ترك كنند…

بيژن حسيني در اواسط برنامه پشت تريبون قرار گرفت و گفت: از استاد علي تاجميري تشكر مي كنم چرا كه فردا چهلم مادر ايشان است اما به خاطر شما مردم دعوت ما را لبيك گفت.

در پايان به تمامي كساني كه در برگزاري اين همايش تلاش كردند لوح تقدير اهداء گرديد.

گزارش: سحر طاهري

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=7096

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 4
  1. خانوم دکتر علاسوند هم اومد یا نه؟

  2. دید فرهنگی شورای شهر نسبت به قضیا عوض شده حمایت و حضور این عزیزان قابل ستایش است آفرین بر این انتخاب مردم. امیدوارم شورای شهر در عرصه های عمرانی هم موفق شود .. .

  3. ضمن تشكر و سپاسگذاري از دست اندركاران مراسم نكوداشت بي بي مريم بختياري .
    نيوشا احمدزاده با پوشيدن چوقا ثابت كرد كه به قول بي بي خانم استرابادي : « نه هر مردي از هر زني فزونتر و نه هر زني از هر مردي فروتر است . فضيلت به انسانيت است نه مرد يا زن بودن » .
    درود بر خانم احمدزاده .

  4. سایت ایبنانیوز این همایش رو نقد کرده
    ببینید . حرفش هم درسته . قرار بود برخی بانوان موفق بختیاری سخنرانی کنند اما ظاهرا آقایان اجازه ندادند تریبون از دستشون خارج بشه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.