• امروز : چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 3 July - 2024
کل اخبار 11924اخبار امروز : 0
0

نگاهی به وضعیت اعطای اعتبارات ملی و منطقه ای جهت توسعه شهرستان های مسجدسلیمان، لالی، اندیکا ( قسمت اول)

  • کد خبر : 902
  • ۲۰ تیر ۱۳۹۲ - ۸:۰۲

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/مهندس جهانشاه دانش:  1- از زمانی که نفت ملی شد به دلیل این که اقتصاد ایران تقریبا تاکنون تک محور بوده است کل کشور ایران و حتی برخی از کشور های جهان از نفت ایران استفاده های شایانی نموده اند و عموماً مبنای سیاست گذاری هر دولتی درحوزه اقتصاد کلان مبتنی بر […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/مهندس جهانشاه دانش:  1- از زمانی که نفت ملی شد به دلیل این که اقتصاد ایران تقریبا تاکنون تک محور بوده است کل کشور ایران و حتی برخی از کشور های جهان از نفت ایران استفاده های شایانی نموده اند و عموماً مبنای سیاست گذاری هر دولتی درحوزه اقتصاد کلان مبتنی بر برنامه های کوتاه مدت، میان مدت، و بلند مدت تنظیم و اجرایی می گردد، بدیهی است در این برنامه ها می بایست نرخ رشد اقتصادی ارتقاء یافته و با کاهش نرخ بیکاری به حداقل تک نرخی برسیم و افزایش درآمد افراد جامعه در کشور فراهم گردیده و سیاست های ضد فقر انجام پذیرد. همه ی این برنامه ریزی ها در سایه ی پول نفت که در حد 85 درصد درآمد ملی را تشکیل می دهد انجام گرفته و می گیرد میزان موفقیت در تحقق اهداف برنامه ها مبتنی بر انجام دقیق و کامل وظایف محوله می باشد که نشانگر عملیاتی کردن طرح ها و پروژه ها و اثر بخشی توام با مهارت ها، انضباط، رضایت شغلی روحیه ی همکاری و رفع مشکلات و غلبه بر چالش ها و دست یافتن و استفاده از فرصت هاست.

2- به دلیل این که طی برنامه های 5 ساله ( تا کنون کشور در قبل از انقلاب 5 برنامه و بعد از انقلاب نیز 5 برنامه داشته است) در بستر توسعه صنعتی و کشاورزی و شکوفایی علمی قرار گرفته است، در نتیجه برای بستر سازی توسعه صنعتی و پیشرفته به سوی انواع تکنولوژی ها می بایستی به صورت ملی در برنامه ها از درآمد نفت استفاده شود.

3- از لحاظ تقسیمات کشوری حوزه ی مسجدسلیمان دارای 3 بخش اندیکا، لالی، هفتکل بود که به تدریج به 3 شهرستان تبدیل شده اند.

(که استقرار ادارات و نماینگی های ارگان ها به صورت مستقل و ایجاد مکان های ثابت بعد از جنگ 8 ساله تحمیلی اتفاق افتاد که عملاً در برنامه بازسازی و نوسازی همراه با ساختارهای جدید به تدریج انجام پذیرفته است.)

4- گرچه به هیچ وجه راضی کننده نیست تاکنون از سهم بودجه سنواتی دولتهای شاهنشاهی و جمهوری اسلامی ایران در منطقه ما (حوزه جغرافیایی 1.مسجدسلیمان، 2. اندیکا، 3. لالی، 4. هفتکل) 2سد و 2 نیروگاه بزرگ ملی – دو کارخانه بزرگ سیمان 3 هزار تنی در دشت دنای هفتگل و بخش تمبی گلگیر و همچنین احداث جاده اصلی و ترانزیت اهواز به شهرکرد از مسیر شهرستان اندیکا و جاده بین شهری اندیکا به لالی و جاده مسجدسلیمان هفتکل به شهرستان باغملک و ایذه انجام شده است.

5- در برخی از مناطق عشایری و روستاهای شهرستان های لالی و اندیکا و اکثر روستاهای مسجدسلیمان و هفتکل اعتبارات احداث جاده و برق کشی و تلفن نیز تقریبا به صورت کامل تخصیص یافته انجام و در دستور کار قرار گرفت.

6- توسط جهاد سازندگی بهداشت محیط و آموزش پرورش.. آب رسانی روستاها و خانه های بهداشت و مدرسه سازی انجام پذیرفت و همچنین از طریق سازمان آب و برق استان خوزستان احداث منابع بتنی و فلزی آب شهری از سال 62 تا سال 72 به سرعت در نفتون، تُل بُزان و چاله کنار پیشرفت کرد تصفیه خانه جدید گدار لندر نیز در سال 67 تا 70 با نظارت مستقیم اینجانب عملیات اجرایی بسیار خوب پیش رفت به شکلی که هم اکنون شما شاهد هستید از مرکز استان خوزستان اکثر مسجدسلیمانی های مقیم اهواز هر پنجشنبه و جمعه با ماشین های سواری خود از آب گوارای کارون در منازل مسجدسلیمان، اندیکا و لالی به محل زندگی خود در اهواز با دبه های 20 لیتری آب حمل می نمایند.

7- متاسفانه شوراهای شهری و شهرداری ها برای زیباسازی مسجدسلیمان اقدامات ضعیفی انجام داده اند که در آینده انشاءالله شاهد توسعه شهری و زیباسازی و تمیزی خیابان ها و محلات باشیم که این نقیصه می بایستی به همت مردم رفع گردد. راهکارها و پیشنهاد های اینجانب به منظور تحول شتابان و ثبت زیباترین شهرستان های شمال شرقی خوزستان به دلیل آب و هوای مناسب و مکفی می بایست در 3 شهرستان لالی ، اندیکا، مسجدسلیمان مواردی به شرح ذیل انجام پذیرد:

تفکیک و توسعه نواحی شهرداری برابر نقشه آمایش سرزمین شهرستان، نگه داری از فضاهای سبز و توسعه ی ناحیه ای وسعت فضای سبز مانند: بوستان سازی. متاسفانه شاهد هستیم که آبیاری مناسب و بازپیرایی به موقع صورت نمی گیرد، حتماً در کنار جاده ها و خیابان ها کاشت درختچه ها و درخت ها به صورت انبوه دو ردیفه و سه ردیفه نیازمندیم. متاسفانه شهرهای مذکور فاقد نصب آب خوری های جدید در معابر هستند اقدام در جهت ایجاد سرویس های بهداشتی در نقاط متراکم و کناره ی میدان های شهر الزامی است نصب کفپوش خیابان ها و همچنین تامین روشنایی های متنوع کم مصرف (LED) بسیار الزامی است، شهرداری های مسجدسلیمان( M.I.S ) و اندیکا و لالی هرکدام به یک شرکت ساماندهی و زیباسازی بزرگ و گسترده نیازمند هستند که اگر سرمایه گذاران ما با جدیت همراه با شهرداری ها این شرکت های بزرگ را تاسیس نمایند ما در آینده شاهد زیباترین شهرهای کوهپایه ای کشور خواهیم بود به منظور هرچه بهتر پاکیزه گی محله های نواحی شهرداری ها نیاز به مخزن های زباله دان چرخ دار فلزی برای تخلیه در جاهای مناسب برون شهری الزامی است. باید در طول ماه مبارزه محسوس با سگ های ولگرد و جوندگان مضر و همچنین پاکسازی کامل محله ها و منازل مرکزیِ هر شهرستان از دام های کوچک و بزرگ تخلیه گردد. لکه گیری هندسی پر کردن چاله چوله ها، نصب سرعت گیر استاندارد همراه با شب رنگ، تابلوهای بزرگ شناسایی الکترونیکی با ایمنی بالا، نصب سرپناهای شکیل و بسیار زیبای ایستگاهای اتوبوس طراحی و انجام گیرد کاشت درختان جنگلی بویژه مُثمر منطبق با اکوسیستم هر شهرستان ایجاد کمربند سبز زیتون و سدر (کُنار) و بلوط در محیط هر شهرستان به شکلی که هر مسافر بیننده را در حلقه های زیبایی از درختان بومی مجذوب نماید و همواره یک جاذبه مجزا و بیاد ماندنی در قلمرو شهری پایدار و ماندگار شود. آرام سازی جاده ها با ایجاد جاده های فرعی و آنتنی و کوتاه بُر الزامی است، تغذیه ی گیاهان فضاهای سبز از مهمترین عوامل در بهبود فضای سبز شهری به شمار می آید برای این کار ما باید برای رفع مشکلات مربوط به کمبودِ عناصر ریز مغذی به ویژه آهن در فضای سبز حتماً طرح های متنوع چالکود و محلول پاشی را سالیانه اجرا کنیم عنصر آهن در متابولیسم گیاه باعث تولید سبزینه کرده و بالا بودن تنفس و فتوسنتز و فعالیت های آنزیمی می شود و از زرد شدن برگ های جوان و کمبود رشد گیاه جلوگیری خواهد کرد. کودهای آلی در فضاهای سبز شامل انوع کودهای دامی و کمپوست، گیاهی یا کود سبز است که اساسی ترین راه حفظ و اصلاح شرایط حاصل خیزی خاک بوده میبایست به صورت مستمرانجام پذیرد.

شهر می بایست همواره عاری از نخاله باشد حتی آنانی که کار ساختمانی دارند باید پس از اتمام پروژه ساختمانی خود محیط را کاملا از نخاله پاکسازی کنند.

شهرداری ها بایستی برنامه های متنوع ای را در حوزه های فرهنگی، اجتماعی ، ورزش و هنری با ایجاد مجموعه های محلی بنا نمایند. در مرکز هر شهرستان وجود چند پارکینگ که حداقل 100 دستگاه خودرو سبک و سنگین را جاسازی نماید تحت عنوان پارکینگ عمومی الزامی است. با پیش بینی و سرعت عمل نصب زیرگذرهای مناسب و پل های بزرگ بسیار زیبا قابل استفاده در تقاطع ها و بلوار های نواحی مرکزی هر شهر احداث گردد. میدان های شهری می بایست با بهترین شکل هندسی و تندیس مشاهیر و بزرگان ادب فارسی و تاریخ کهن نامگذاری و نوع سازی و(با فراخوان طراحان و آرشیتکترها) طراحی شود.

لازم است اسامی میدان ها و خیابان ها (کوچه ها) را به صورت ابتکاری فراخوان گذاشته و از بهترین پیشنهادها اسامی گلچین و انتخاب گردد مانند: میدان انقلاب، میدان رسول اکرم، فردوسی، سعدی، حافظ، محمدزکریا رازی، ابن سینا، عطار، مولوی، پارسوماش، ایثارگران، شهدا، جانبازان، زاگرس،میدان ایل بختیاری،زردکوه، شیرسنگی، سلمان فارسی،رزمندگان،نفت،عشایر،مشاهیر،تاراز، کوه سفید،کوه شو، کوه گریوه، کینو، چری، آسماری، کوه اُدیو. و درختان بومی مثل: زیتون، بلوط، بادام، زالزالک، بَن، کُنار، کلخُونگ و …

8- متاسفانه وزارت مسکن و شهرسازی و اداره کل متبوع نیز در خصوص ایجاد مسکن در مناطق خوش آب و هوا از 5 بنگله به سمت سه راهی شهرستان لالی به شهرستان شوشتر بسیار ضعیف عمل کرده است و در شهرستانهای اندیکا،لالی و هفتکل همچنین …

9- متاسفانه سرمایه داران بومی که می بایست در حوزه جغرافیایی این 4 شهرستان در طی 40 سال گذشته برنامه ریزی نمایند به سمت شهرستان های اهواز، اصفهان، کرج، تهران و خارج از کشور کوچ کرده و سرمایه های خود را که غالبا از همین پول نفت استحصال شده بود خارج نمودند.

10- ما انتظار و توقع داریم که سرمایه داران خُرده پا و متوسط و بزرگ بومی به مناطق بسیار زیبای مسجد سلیمان، اندیکا، لالی، هفتکل برگردند و برای طرح های عظیم ملی و محلی اقدامات موثر انجام دهند.

11- متاسفانه بانک های دولتی نیز در 4 شهرستان بختیاری نشین ما جهت سرمایه گذاری برای ایجاد کارخانجات و صنایع تبدیلی و فرآوری صنعتی و کشاورزی بسیار ضعیف عمل کرده اند.

12- اقدامات متنوع جزئی در بخش های خدماتی و ورزشی و همچنین توسعه صنعت برق شهری از جمله ایستگاهای قوی برق و بولوارها و پلهای شهری تقریبا انجام شده است که البته بخشی از کارهای خدماتی مانند طرح ها و پروژه های تفریحی و فرهنگی و ورزشی به عهده بخش خصوصی و شهروندان محترم می باشد از جمله (کلوپ های ورزشی، سینماها، آموزشکده های تخصصی و …).

13- در زمان پهلوی دوم مسجدسلیمان به عنوان پایگاه نظامی و منطقه سوق الجیشی شناخته شد کارخانه بزرگ تانک سازی چیفتن و دبیرستان آموزشی نظامی مکانیزه و همچنین پایگاه هوانیروز و پادگان لجستیک ارتش ایجاد گردید و بعد از انقلاب نیز یک پادگان سپاه پاسداران احداث گردیده است.

14- همان طوری که عزیزان کارشناس مطلع هستند متاسفانه در مسجدسلیمان از مال شنبه تا بی بیان، خواجه آباد و روستای چوب سرخ از لحاظ عوارض طبیعی (عرصه سرزمین) و منابع گازسمی(SH2) مشکلات فنی و غیرقابل ترمیم وجود داشته است لذا هرگونه سرمایگذاری در این مناطق به دلایل کارشناسی شهرسازی اِشکال دارد در این صورت می بایست شهرستان از لحاظ شهرسازی به سمت سه راهی شهرستانهای لالی و اندیکا به صورت بلند مرتبه سازی (10 طبقه ) همراه با توسعه ی دانشکده های آموزش عالی و سالن های بزرگ آمفی تئاتر و احداث دو هتل بزرگ در کنار بزرگترین رودخانه پر آب کشور یعنی کارون بسوی پیشرفت گام نهد.

15- بهترین شهرستان های شمالی حوزه ی منطقه ما 2 شهرستان اندیکا و لالی هستند که بنده پیشنهاد می نمایم به دلیل بُعد مسافت کوتاه، و حُسن همجواری و اتصال این شهرستان ها توسط پل رودخانه تَلُک (مرز چشمه بی بی ترخون) سرمایه گذاری های متوع ای دولت و مردم در امور زیربنایی بویژه در صنعت و کشاوزی و مسکن مدرن و طبقاتی و انواع خدمات فرهنگی ورزشی و اقتصادی بویژه توسعه دانشگاهها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی بی وقفه و با شتاب هرچه تمام تر صورت پذیرد تا نسل جوان ما به سرعت شاهد شکوفایی و بالندگی مناطق بسیار زیبا و خوش آب و هوا و فرح بخش بختیاری ( گرمسیر) خودمان باشند.

16- استقلال منطقه ی عملیاتی نفت و گاز مسجدسلیمان در حوزه ی مناطق نفت خیز جنوب که می بایستی با دقت و رویکرد کارشناسی اعتبارات اختصاصی از سهم منطقه ی نفت خیز به بهترین وجه در مناطق محروم اما با استعداد هزینه گردد.

17- در حوزه ی بخش مرکزی شهرستان مسجدسلیمان نیاز به دو کارخانه عظیم پتروشیمی و آلومینیوم سازی و سایر کارخانه های بزرگ جهت اشتغال آفرینی با سرمایه گذاری ملی دولت الزامی است.

18- در قبل از انقلاب و زمان انقلاب و بعد از نقلاب به تدریج در چهار نوبت بخشی از مردم مسجدسلیمان ترجیح دادند شهر را تخلیه کنند به شهرستان های اهواز ، کرج ، تهران ، شهرکرد، شاهین شهر، زرین شهر فولادشهر، یزدان شهر ، و دو شهر جدید مجلسی و بهارستان در استان اصفهان سکنی گزیدند و برخی نیز به کشورهای غربی عزیمت نمودند تخلیه مسجدسلیمان که به مدت چهل سال گذشته رخ داده است متاسفانه ضربه سنگینی به تولید و پیشرفت این شهرستان نفت خیز و کوهپایه ایه کشور زده است پیشنهاد می نمایم که دلسوزان بومی شهرستان مسجدسلیمان تحت عنوان دوستداران شهرمان بصورت کارگروهای فامیلی خاندانی و دوستی جداگانه در نقاط پراکنده حوزه جغرافیایی شهرستان سرمایه گذاری نمایند.

19- متاسفانه از جمله چالش های اصلی و اساسی که ما مسجدسلیمانی ها شاهد آن بوده و هستیم انتصاب مدیران نالایق و ضعیف در بعضی از مسئولیت ها است که اصلا در خصوص طرحها و پروژهای عمرانی حساسیت نشان نمی دادند و در قالب این مدیریت های بی تجربه و سست پایه افراد زیادی نیز به دارایی ها و اعتبارات مالی پروژه های عمرانی دست بُرد زده و برداشت های غیر قانونی و حتی قرارداد های سوری می بستند که بزرگ ترین مسئله ی عدم پیشرفت مسجدسلیمان بود.

20- ما اکنون می بایست با عزمی جزم مدیریت استعداد را با همیاری و تعاون انجام دهیم و از این همگرایی ها و حُسن اعتبار فرهنگ تاریخی خود در جهت توسعه ی چهار شهرستان مسجدسلیمان، اندیکا، لالی، هفتکل کمال بهره وری را از اعتبارات ملی و منطقه ایی داشته باشیم و تا روند مدیریت عمران و آبادی این مناطق بختیاری شتاب بیشتری گیرد.

ادامه دارد

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=902

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.